Wednesday 19 March 2014

Harry Potter har vuxit upp och blivit polis i London!

Rivers of London handlar om Peter Grant, polis och magiker. När vi först möter Peter är han nykläckt polis som ännu inte placerats i någon specifik polisrotel. Han försöker göra så bra ifrån sig som möjligt så han slipper få skrivbordstjänst, men ärligt talat är han lite misslyckad som poliskonstapel.

Peter placeras ut vid en brottsplats för att bevaka den, och upptäcker där en man som säger sig vara vittne till det mord som skett på platsen, problemet är att mannen är ett spöke. När detta kommer till polischefens kännedom tror Peter att han ska bli sparkad, men istället blir han placerad i ett team med inspector Nightingale, som berättar för Peter att han bär på förmågor som han måste lära sig hantera. Peter blir magikernovis och tillsammans med Nightingale försöker han lösa brott av den mer övernaturliga arten.

Det var min kollega Jörgen som rekommenderade boken. "Du kommer gilla den, det är Harry-Potter-Grown-Up." Och visst gillade jag boken, men av någon anledning så slutade jag läsa då det var cirka 50 sidor kvar, och läste ut den flera månader senare. Inte med så välbehållet minne av handlingen, tyvärr. Slutet kändes lite rörigt och förvirrande, men jag gillade verkligen miljöerna och karaktärerna och ska definitivt läsa vidare. Nästa bok heter Moon over Soho, och går att läsa om hos min bokbloggarkollega Bokstävlarna

No comments: