Saturday 15 March 2014

A long time ago, we used to be friends...

... but I haven't thought of you lately at all...

Hur många gånger har man inte hört dessa textrader av The Dandy Warhols? Tror detta är en av de bästa intron till en serie som finns. Texten ramar verkligen in känslan som serien frammanar, det finns en lång historia mellan Veronica och hennes före detta vänner och hon har lagt den bakom sig, samtidigt finns en längtan efter att få höra samman igen. Frågan är, vilken av dessa intron är bäst? Vad tycker ni?







Jag tror nästan jag gillar tredje introt bäst.

Okay, moving on!

Jag hoppade på marsmallowtåget EFTER kickstarter-projektet, och tur var väl det (så jag inte slapp våndas i flera år). För man blir verkligen beroende. Veronica Mars är en sån ljuvligt kvick och smart karaktär och serien är så snyggt gjord i allt från deckarspänning, far-och-dotter-relation till kärleksdrama som är epic, spanning years and continents, lives ruined, bloodshed, EPIC. Något som gjorde serien så bra var också att den hade långa story arcs som kändes välplanerade från pilotavsnittet. I tredje säsongen blev det istället korta story arcs, vår hjältinna tog steget ur Neptune High till College, nya karaktärer introducerades och någonstans där tappade serien lite fart och spänning. Men den blev aldrig tråkig, och jag tror den hade potential att resa sig och bli ännu bättre. Men istället lades den ned...

Likt Firefly-fansen så har Marsmallows hojtat till och sagt att detta inte är okej, vi vill ha mer! Och för en gångs skull har fansen blivit bönhörda. Ett kickstarterprojekt kom till. En film kunde finansieras, och idag har jag sett resultatet.

Come on now, sugar

Först, lite backstory. Veronica Mars var vuxit upp och lämnat Neptune för New York. Hon dejtar Piz, söker jobb på en stor advokatbyrå och har inte pratat med Logan Echolls på nio år, då hans namn plötsligt dyker upp på nyheterna i samband med mordanklagelser. Veronica får ett samtal från Logan som ber henne om hjälp. Hon förklarar för honom att hon inte sysslar med "sånt där" längre (syftar på privatdetektivarbetet) men hon lovar att hjälpa honom finna en bra advokat. Så finner sig Veronica Mars plötsligt i Neptune, och inser att hennes detektivränder inte riktigt gått att tvätta bort........... *dramatic suspense*

Så, hur var då Veronica Mars - The movie?

Den var självklart asbra, men jag är ändå lite besviken. Vet inte om felet sitter hos mig eller hos filmen dock. När man gör en film som denna så har man en hel del att leva upp till, folk har nästan helt omöjligt höga förväntningar eftersom kickstarter-projektet blivit så hajpat och serien med. Filmen måste ge fansen känslan av Veronica Mars, den rappa dialogen, far och dotter-dynamiken, Logan-Veronica-dramat och detektivgåtorna. Jag tyckte filmen hade en hel del potential att uppfylla alla våra önskemål, Veronica Mars var sannerligen i högform med sina rappa svar, vi fick se henne ge sin gamla high school-rival en riktig smäll på käften, vi fick se alla - jag menar precis alla - gamla goa karaktärer som Mac, Wallace, Dick, Leo, Vinnie, Gia, Sachs, vi fick spännande mordgåta a la VeronicaMars med upplösning och closure. Så varför är jag inte nöjd?

Det kände som om filmen var för kort. Cirka 22 avsnitt för kort. Vad jag helst av allt vill ha är en säsong fyra av serien, (helst utan Piz). Det kändes som om storyn var något tunn, den hade behövt cirka en halv säsong på sig att växa till sig och få tyngd. Filmen hade nog inte en chans att införliva alla mina förväntningar, så det är kanske mig det är fel på. Förlåt Veronica Mars. Snälla, kan vi få en säsong fyra nu?

2 comments:

Helena (Fiktiviteter) said...

Jag håller med om filmupplevelser. Älskade att få se alla karaktärer igen, gillade filmen men hade så förtvivlat gärna velat ha fördjupning och mer av typ allt. Men det är väl orimliga förväntningars/förhoppningars fel, jag är väldigt glad att det blev ett avslut efter tredje säsongen i alla fall, och så är jag glad att jag som du hoppade på galenskapen ganska sent så att jag inte kunnat ägna de senaste åren åt att längta och bygga ännu värre förväntningar. Får återkomma om vilket intro jag gillar bäst, det är hur som helst en helt genial låt att börja med i alla säsonger eftersom den ringar in allt så bra.

Fia said...

Glad we agree :)