Saturday 4 October 2008

Böcker A-Ö

Denna veckas (mycket efterlängtade) bokstav i Malins Böcker A-Ö är D.

Författare på D: David Eddings, min absoluta favorit!

Bok på D: Denna gång har jag en bra och en dålig. Jag börjar med den dåliga; Dhiammara, den åttonde och sista boken i Maggie Fureys serie om magikern Aurian. Jag har valt denna pga att det är den enda bok jag lagt ned i total avsky och aldrig ångrat mig. Trots att det var sista boken i en åtta delad serie som jag följt med stort intresse... Den var precis så dålig.

Den bra boken på D är Damen med enhörningen av Tracy Chevalier. Otroligt fascinerande/tragikomisk historia om den parisiske konstnären Nicolas des Innocents, kvinnokarl och rumlare. Chevalier har återigen utgått från ett känt konstverk och spunnit en historia bakom denna som är både fascinerande och ytterst trovärdig...

Litterär karaktär på D: Mr Darcy förstås, för hans stolthet och fördommar... ;)

No comments: