Tuesday 28 June 2011

My name is memory av Ann Brashares

My name is memory är en kärlekshistoria som sträcker sig genom flera livstider. Den handar om Daniel, en man som har den underliga förmågan att han kommer ihåg sina tidigare liv, mer än 1000 år tillbaka. Boken handlar också om Lucy, vars öde genom många liv varit sammanlänkat med Daniels, men som hela tiden återföds utan minne av det tidigare livet.


Elaka tungor har fått för sig att detta är Twilight reborn eller en Fallen-rip off. Jag inte läst Fallen men jag har läst Twilight-böckerna och kan förstå kopplingen, men My name is memory är mycket bättre. Brashares berättarkonst, t ex, är tusen gånger bättre än Meyers. Believe me.

Och om man skulle jämföra Edward och Daniel...

*Edward är en slightly brooding vampire with silly hair. Han har en obeskrivlig lust att äta upp tjejen han älskar. (Ok, I can see the problem there...) Han är sisådär 180 år. Han glittrar. PFFT. Big deal! (Psst! Vampires dont sparkle...)

*Daniel är människa, hans "superkraft" är att han minns sina tidigare liv, hans själ har varit med i över tusen år, han är en levande del av mänsklighetens historia och han letar efter den själ som var hans kärlek i ett tidigare liv. Han är jäkligt frustrerad för han får aldrig tag på henne. Brooding vampires hamnar i skymundan, denna man way past brooding. Han är desperat. Och det känns. 'Nuff said.

Det var länge sen jag läste en så renodlad kärlekshistoria som detta, med karaktärer som känner för varandra på ett sådant djupt, innerligt och romantiskt sätt. Historien är vemodigt berättad och konceptet påminner något om Tidsresenärens hustru och har också element från Sagan om det magiska landet Deverry, en av mina favoritserier. Jag gillar tanken med att återfödas och ha en evig själ, men tycker inte konceptet håller riktigt hela vägen i denna bok. Därmed inte sagt att boken är dålig, utan om vissa detaljer gjorts annorlunda hade boken fått en femma istället för en fyra som den få nu.

En varning utfärdas till de blödiga, detta är romantik på högsta nivå!

Boken är också den första av tre. (Deeet kommer mera! *du-du-dudu-du-du-dudu*) Och en liten fågel viskade i mitt öra (IMDB) att detta eventuellt kommer som film 2012...?

4 comments:

Cilia said...

Hehe ja när jag först läste din beskrivning om boken trodde jag faktiskt det var Fallen du pratade om ^^ Fallen är ju inte så bra men jag gillar tanken bakom den, så då kanske jag borde pröva den här istället :)

a-lo (the book pond) said...

Slightly brooding vampire with silly hair, hahaha! Du är rolig du :) Insåg förresten att "Edward" spelar handsome Cedric Diggory (eller No Diggity som vi kallade honom filmen igenom) i HP5 som sågs om häromdagen.

Det var längesen jag läste bra romantik. Nu har jag inte läst Twilight, men jag får lite Diana Gabaldon-vibbar av din beskrivning också.

Fia said...

Cilia: Jasså du! Då får jag kolla in Fallen också. Tycker definitivt du skall prova denna.

A-lo: Denna kan dock inte mätas med Diana Gabaldons tyngd och episk-het (uppfann jag just ett ord?). Denna är lättläst och romantisk, litet av en tonårsroman/yngre vuxna-roman.

Emelie said...

Det är ju hon som skrivit Systrar i jeans-serien! Spännande att hon skrivit en fantasy =D