Saturday 28 February 2009

Bokkejdan 8: Renovering

Hoppar direkt över Edgar Allan Poe och Afrika till Renovering som ligger mig litet närmare hjärtat då vår egen lägenhet är mitt uppe i en omfattande renovering.

Det som genast kommer till mig är Nora Roberts triologi Nyckeln till ljuset, Nyckeln till sanning, Nyckel till mod om tre kvinnor som dras samman av ödet och - bland annat - planerar starta en gemensam rörelse. De får tag på en gammal lokal som de renoverar upp under böckernas gång och det är rätt så trevligt att vid sidan om handligen följa renoveringen steg för steg.

I boken Nyckeln till ljuset får vi följa den konstnärliga Malory Price som numera driver en konstateljé, men som tidigare sysslade med att skapa egen konst. Någon som också skapar sin egen konst är Ralph i Lisa Jewells - Ralphs party. Denna bok handlar om två män som är vänner som får en ny inneboende som de båda blir intresserad av... en riktigt knivig situation med andra ord.

Det är väl aldrig trevligt när två tävlar om en och samma person, men då kan ni tänka er hur det är för Rand Al'Thor som har TRE tjejer som allihopa är förälskade i honom i serien Wheel of Time av den numera avlidne Robert Jordan. (Robert Jordan dog tyvärr innan han hunnit skriva färdigt serien, även om utförliga anteckningar finns som kan dra ihop trådarna.)

Att lämna saker oavslutade får mig att tänka på en bok som jag aldrig klarat av att läsa färdigt. Maggie Fureys Dhiammara. Efter ett moget beslut lade jag ned den då jag verkligen inte brydde mig om vad som hände i slutet. Allt var bara miserabelt och elände... Uschiamej!

No comments: