Saturday 21 February 2009

Bokkedjan 3: Överflöd

Ämnet i tredje bokkedjan valdes med tanke på att det var nära jul och vi i västvärlden då har en förmåga att överrösa oss själv med julklappar och julmat. Jag har funderat på litet associationer och kommit fram tilll...

Att leva med ett överflöd av saker har en förmåga att tynga ned oss psykiskt. Har vi massor med saker på vinden som ligger å tar upp plats å dammar, så tar det också upp plats i våra huvuden där det inte behöver vara. Därför är det viktigt att rensa ut... Allt detta tar Karen Kingston upp i Rensa i röran med feng shui.



När jag tänker på Feng Shui tänker jag på österländska filosofier och därmed går tankarna osökt till new age. Då tänker jag direkt på Bernadette i Karen Joy Fowlers bok Jane Austen-klubben. Hon ger intrycket av att vara litet new-age med sina stora örhängen och spralliga, härliga livsanda. Hon hade väl haft tre makar eller runt tre makar åtminstone, och visste exakt vad hon ville ha av livet. Jag misstänker att att hon konsulterat med andar och sin aura...



När jag tänker på andar och aura tänker jag återigen på Katharine Kerrs serie om det magiska landet Deverry, men eftersom jag redan tagit upp henne i tidigare bokkedja tänkte jag spinna vidare från Deverry. När jag tänker på Deverry tänker jag på silverdolkar, lejda män som strider för pengar, och då tänker jag på lönnmördare, vilket leder mig till Robin Hobbs Mördarens lärling (Fjärrskådarna-serien). Det var säkert 8 år sedan jag läste den men jag kommer ihåg att jag tyckte den var mycket bra. Undrar hur betyget skulle bli vid en omläsning idag?


Den andra boken i serien om Fjärrskådarna heter Vargbroder och från denna associerar jag till en bok i samma genré: Vargens lya av Saga Borg från serien Jarastavens vandring. Detta var den åttonde boken medan serien fortfarande var bra (nionde och sista kom som en stor besvikelse). Men jag funderar ändå på att läsa Saga Borgs andra serie om Brödraskapet. Men det får bli senare...


No comments: