Saturday 27 December 2008

Ytterligare en julbok

Har jag någonsin nämnt min och min mors hemliga bok&film-sällskap?

Inte? Ja, då är det på tiden nu! Jag och min mor älskar allt av Barbara Taylor Bradford! För kanske 20 år sedan gick TV-serien Inte för vinnings skull på någon svensk kanal. Min mamma var snabb med att spela in den, varpå vi sett den tillsammans säkerligen ett 10-tal gånger, dvs vart annat år eller så. Andra Bradfordfilmer som finns inspelade här hemma är Kärlek i en annan stad och Hjärtats röst. Samlingen av filmatiseringar har vuxit sig större år för år, och utökas även med böcker. För ett tag sedan köpte jag henne böckerna Inte för vinnings skull, Håll drömmen levande samt Endast det bästa, som TV-serien är baserad på.

Danielle Steele är också en av våra personliga favoriter, och hon har ju även sin beskärda del av filmatiseringar. Jag rekommenderar alltid En gång i livet , ett mycket rörande drama om en kvinna som förlorar sin man och sin dotter i en eldsvåda på en julafton...

I veckans lästrio har vi tidigare diskuterat FNL som står för flärd, njutning och lidelse. Dessa ovannämnda böcker och filmer, törs jag säga, utgör självaste grunden för termen. Och om ni vill vara riktigt säkra på att en serie är FNL kan ni alltid se om Lindsay Wagner är med i den. För om så är fallet så är det i allra högsta grad FNL... (eller så är det Bionic Woman, den gamla versionen)!

Med detta sagt tänker jag presentera ytterligare en julklappsbok. Barbara Taylor Bradford - Dynastin Ravenscar. Den verkar minst sagt intresant, och dessutom är det början på en triologi så den ger upphov till mer spännande läsning.



Mycket bra present av mor!





No comments: