Friday 22 August 2008

Welcome!

Nu kan ni ha boktimme varje timme eftersom Fia har anslutit sig till bokbloggsträsket! Vem är då denna bloggare, vad tycker hon om att läsa och så vidare?

24-årig norrbottning/statsvetare/crazycatlady/författare. Har flyttat 160 mil hemifrån till Skåne tillsammans med sambo och håller just nu på att finna mig till rätta i tillvaron, är på jobbsökarjakt och pendlar 2 h med buss varje dag vilket innebär extensive reading.

Tycker om att läsa det mesta utan deckare som jag av någon anledning aldrig fått upp intresset för. Har aldrig läst Liza Marklund, Jan Guillo eller Herman Lindqvist - inte för att jag på tycker de är för mainstream eller ogillar svenska författare, utan för att jag helt enkelt inte kommit till dem ännu. Vad gäller favoritförfattare så har jag en salig blandning...

David Eddings var min första favoritförfattare som fick mig att sluka 10 böcker på 10 dagar, och därefter 10 till... Men min absoluta favorit är nog Jane Austen. Neil Gaiman är en stor favorit, inte för att jag läst särskilt många av hans verk (planerar att göra detta dock), tycker bara han har en skön stajl och skriver roligt och lättsamt. Och sen har han en trevlig blogg också. Har under mina 24 år mest fokuserat på fantasy och science fiction. Fullkomligt älskar J.K Rowlings Harry Potter! Icke-fantasyförfattare som jag ofta läser är Nora Roberts, Maeve Binchy, Tamara McKinley. En viktig ingrediens i böcker för mig är romantik. Är det ingen som helst romantisk sideline är det inte intressant över huvud taget.

Just nu håller jag på att läsa Temeraire-serien av Naomi Novik. Andra serier som jag läser (läs:väntar på att nästa bok skall komma ut) är Katharine Kerr - Sagan om det magiska landet deverry och Robert Jordan - Wheel of Time. Vet inte varför jag alltid gör så här mot mig själv, det är så frustrerande att läsa serier utan slut!

Sist men inte minst vill jag önska alla läsare välkomna och hoppas att jag skall förgylla er vardag med många trevliga inlägg om böcker.

/Fia over and out

13 comments:

Martina said...

Varför just Herman Lindqvist som exempel?

Fia said...

Han är en av Sveriges mest kända författare, dessutom gillar jag historia så jag borde väl ha läst något av honom vid det här laget...

Martina said...

Ah, på så vis... vet du, jag har aldrig heller läst nåt av herman Lindqvist.

Fia said...

Då känns det mycket bättre.. ;)

Martina said...

Anna Sparres böcker om svenska drottningar däremot, de borde du testa. Jag tror att du skulle gilla dem.

Fia said...

skriver ned det på min boktips-lista! =)

Anonymous said...

Neil Gaiman och Terry Pratchett har skrivit en riktigt rolig bok - "Good Omens, Bad Omens". Rekommenderas.

Piratdrottningen Alwilda said...

Å, fantasy och massa annat som jag också gillar, och mängder av gosiga katter i kanterna!

I'll be back ... !

Piratdrottningen Alwilda said...

+ I love Neil Gaiman. Allt den mannen har skrivit är helt freaking underbart!

Fia said...

Dieva, tack, jag har också läst den och älskar den! =) Har även läst Neverwhere och Stjärnstoft som också innehåller hel hög med härlig humor... Har du läst dem?

Alwilda, det låter som om du och jag kommer komma överens juuust fiine =)

La Bibliofille said...

Lycka till!

Lyrans Noblesser said...

Jag har inte heller läst ngt av Herman, trots att vi har hela hans serie (vad den nu heter). Lycka till med bloggandet :-)

Fia said...

Tack för alla lyckönskningar!