Saturday 30 August 2008

Böcker A-Ö

Den tionde bokstaven i Malins skojiga utmaning A-Ö är O. Första intrycket är... totalt stopp. Får fundera ett tag och återkomma...

* efter ett tags funderande*

  • Författare på O: Har faktiskt inte läst någon O-författare som jag kan komma på, så istället började jag fundera: VEM skulle jag vilka läsa på O? Då kom plötsligt namnet Barack Obama susandes. Han är inte bara demokraternas kandidat till näste amerikanska president utan han är även författare. Han har skrivit böcker som Min far hade en dröm där han berättar om sin uppväxt och Att våga hoppas om sin syn på de amerikanska värderingarna. Vem skulle inte vilja krypa innanför skinnet på honom och veta hur han fungerar och vad han funderar på?

  • Bok på O: Om en pojke av Nick Hornby. Har inte läst boken utan bara sett filmen - som btw är jättebra -, men av vad jag har läst av Hornby så måste ju den litterära versionen vara minst lika bra.

  • Litterär karaktär på O: När jag var liten var jag något av en stjärnskådare, så jag och mina två kompisar låg uppe på taket i 20 minusgrader i overaller med kikare och ficklampa och läste bland annat boken Hjältar och monster på himlavalvet av Maj Samzelius. Min favorit var alltid Jägaren Orion, och än idag ser jag honom när jag kikar på stjärnbilden Orion, därför blir han mitt stjärnklara val. För att leka med orden... ;)
/F out

No comments: