Wednesday 30 December 2009

Paulo Coelho - Alkemisten


"När du verkligen vill någonting verkar hela universum för att du ska få din önskan uppfylld." 

Så kom vi då äntligen till Alkemisten, som jag fasat för att skriva om. Det handlar om stora saker här, det är svårt att beskriva det med rätt ord. Jag upplevde Alkemisten som en underbar dröm som kom till mig en natt och förändrade mitt sätt att tänka. Och det är ju just det som boken handlar om, att följa sina drömmar. 

"I den tidigaste ungdomen vet alla människor vilket som är deras levnadsöde. I det skedet av livet är allting tydligt, allting är möjligt, och människor är inte rädda för att drömma om och önska allt det där som de skulle vilja se hända i deras liv. Men medan åren går börjar mystiska krafter att försöka bevisa för dem att det är omöjligt att förverkliga sitt levnadsöde."

Boken  handlar om Santiago, en ung fåraherde vars önskan är att se mer av världen. Varje natt så drömmer han om pyramiderna i Egypten, och han beslutar sig till slut för att gå till en spåkvinna. Spåkvinnan säger åt honom att följa sin dröm. Han är ovillig till att sälja sina får och ge sig ut på en sån lång resa, men kort därefter möter han en mystisk man som säger åt honom att han ska finna en skatt vid foten av pyramiderna.

 "Men kom ihåg att ditt hjärta vill leda dig till din skatt. Och att du måste finna den här skatten för att allt det du har lärt dig på vägen ska ha någon mening."

Santiago beger sig ut på en resa som förändrar hans liv. Han lär sig nya saker om sig själv och om världen, och lär sig att tyda världens språk.Och genom Santiago så lär jag mig också litet om livet och om mig själv. Upptäckterna var fascinerande.

"Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan för att misslyckas."
Saker som jag uppskattade med boken:

Jag har funnit att Coelho är passande läsning då jag reser eftersom jag är mer mottaglig för förändringar då jag är i rörelse, och denna bok läste jag på flyget upp till Norrbotten. Det är en sån liten bok så det går precis så fort, vilket är skönt. 

En annan underbar sak är det målande, musikaliska språket Coelho skriver med, och de budskap han för med sig. Jag har tagit med ett axplock av citat ur Alkemisten i denna recension, det finns så mycket mer guldklimpar men inte nog med plats. Ni får helt enkelt läsa själva så får ni se...

"Och ingen gärning är fullbordad förren dess syfte har uppnåtts."


Jag ger denna bok fem poäng av fem möjliga.

3 comments:

Creutz said...

Bra!

Fia said...

Så du gillade den också?

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

Den är sååå underbar! Älskar också "Veronca bestämmer sig för att dö", Djävulen och fröken Plym", "Vid floden Piedra satte jag mig ner..." och "Elva minuter" av honom.