Tuesday 24 November 2009

Julklappspåse Large - Q&A

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Favoritgenren är fantasy. Därefter Sci-Fi, historiska romaner, chic lit, romaner kommer sedan i den ordningen. All things romantic = bra.

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Neil Gaiman, David Eddings, Katharine Kerr är favoriter, därför har jag det mesta med dem. Det kan dock visa litet på min smak. Jane Austen är en annan favorit, men är inte sugen på att läsa något av henne just nu då jag redan har sett alla filmerna. Nora Roberts, Maeve Binchy, Tamara McKinley är också favoriter, och väldigt osäkra kort då jag har läst en massa av dem men inte skrivit upp allt...

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Läser gärna på engelska med.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej, har aldrig gjort det och tror inte det passar min lässtil...

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Har Jean M Auels två första böcker i Grottbjörnen serien å vill gärna ha resten, har även första boken i Diana Gabaldons Främling-serie, skulle dock gärna vilja ha Robert Jordans Wheel of Time-böcker på svenska... Eller varför inte David Eddings nya serie "Drömmarna" eller Stephen Kings Dark Tower-serie...

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Biblioteket - http://fiasbibliotek.blogspot.com/ (är dåligt uppdaterad det senaste halvåret)
Läst 2008 - http://fiasreadinglist.blogspot.com/2008/09/bcker-jag-lst-2008.html
Läst 2009 - http://fiasreadinglist.blogspot.com/2009/01/bcker-jag-lst-2009.html
För att vara riktigt säker på att jag inte läst just den boken kan du ju alltid söka på bloggen efter den författaren...

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Jag gillar humorböcker, romantiska böcker och episka berättelser. Det får gärna vara lättläst, har en aversion mot långrandiga tyck-synd-om-mig-böcker. Älskar relationsdramatiken, det behöver inte vara tantsnusk, ibland nöjer jag mig med "the tension"... eller som med Terry Pratchetts böcker - ett gott skratt. Jag älskar att få drömma mig bort, gärna till medeltiden eller den viktorianska eller georgianska eran, eller till en framtida utopi. Dystopier kan vara intressanta med!

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Har aldrig fastnat för deckare eller thrillers, eller ens skräck även om vissa böcker jag läser kan räknas in i skräckgenrén. Undviker det mesta av svenska författare... Inte för att jag inte tror de skriver bra. Camilla Läckberg och Liza Marklund verkar bara inte så intressanta för just mig...
Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
G R R Martin, Jeanette Winterson, Selma Lagerlöf, Poppy Z Brite

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Jacqueline Carey - Santa Olivia, Ellen Kushner & Shelia Dermans - the Fall of the Kings, Poppy Z Brite - Drawing blood, Haruki Murakami - Fågeln som vrider upp världen, Emma Bull, Margaret Atwood - The handmaids tale, Douglas Coupland - Girlfriend in a coma, Ann Radcliffe - The mysteries of Udolpho, Jose Samargo - Blindhet, Jasper Fforde - Thursday next, Patricia McKillip - Ombria in Shadow, Maurice Sendak - Where the wild things are


Well, det var allt för denna gång - om detta inte skulle ge min hemliga bokvän någonting att gå på så vet jag inte vad som gör det ;)

1 comment:

Anonymous said...

Och här kommer jag läsa några gånger också! :)