Sunday 7 June 2009

Sommarpåse lyx

Jag är med i Sommarpåse lyx! Detta innebär att jag kommer ha en hemlig bokvän som skickar mig en vaderad påse (L storlek) som skall innehålla litet gottegrejer. Jag har förstås också en hemlig bokvän som jag skall skicka en påse till. Skall bli intressant att klura ut vad jag ska ge denna gång!

Här kommer de obligatoriska SommarpåseLyx-frågorna:


Har du någon önskebok?
Jeanett Winterson - Oranges are not the only fruit, George R. R. Martin - A game of thrones, vad som helst av Ursula Le Guin, Laurell K Hamilton, Kelley Armstrong, Richelle Mead, Patricia Biggs (ej Moon called för den har jag), Kim Harrison, Christine Feehan, J R Ward, Sherrilyn Kenson, Holly Black, Caitlin R kienan... Jean M Auel - Grottbjörnens folk.

Vilken är den bästa bok som du har gett bort?
Som jag gett BORT?? Bra böcker behåller jag ju... fast jag gav bort Un Lun Dun av China Mieville (sedan köpte jag mig en likadan), och den var jättebra! Är nu intresserade av att läsa fler verk av honom.

Skulle du kunna tänka dig att ta emot beg. böcker?
Absolut, inga betänkligheter mot använda böcker. Så länge de är fräsha...

Läser du på andra språk än svenska?
Jepp, på engelska.

Lyssnar du på böcker? (Mp3 eller cd?)
Nepp

Vad tyckte du om att få i paket då du var liten?
Jättejätteroligt å spännande!!

Har du gett bort något i present, som du egentligen själv skulle ha velat ha?
China Mievilles bok, men den köpte jag ju själv sedan...

Vilken slags smycken gillar du?
Örhängen, långa halsband, gärna i silver och med blåa eller gröna stenar. Släta silverringar...

Samlar du på något?
Diana Gabaldons främling-serie. Har första boken i pocket.
Robert Jordans Wheel of time-serie, har de tre första i pocket (den svarta stilen)
Charlaine Harris serie om Sookie Stackhouse - har de fyra första.

Annan sysselsättning - än att läsa böcker?
Gillar scifi och fantasy, att skriva, mina katter, spela spel, kostymdramer, serier (se nedan). Dresserar katterna och har hittils lärt dem Vacker tass, Spela död, men konstig nog inte Sitt eller Ligg. Tycker om att gå på bio, gå på caféer, hyra filmer...

Vad gör du en perfekt sommardag?
Är ute i solen med en bra bok. Kanske äter jag en glass på en parkbänk, grillar eller kör till havet.

Favoritfärg?
Vit, svart, jordfärger, ljusblå, ljusgrön.

Favoritland?
Irland, Skottland (ska till Skottland i juli).

Favoritfilm och favoritteveserie?
Allt inom Star Trek, allt av Joss Whedon (Buffy, Angel, Firefly) Heroes, NCIS, How I met your mother, The big bang theory, Gilmore Girls, True Blood. Femte elementet, Moulin Rouge, Harry Potter, V för vendetta, Startrek (alla 11 filmerna), Monty Python, Serenity, Allt av Jane Austen och OM Jane Austen, gamla klassiker som It's a wonderful life, Gone with the wind, Guess who's coming to dinner, Lilla affären på hörnet. Peters Friends.

Var föddes du?
Boden BB i Norrbotten

Vilken plats på jorden gillar du bäst?
Hundberget i Älvsbyn

Är du allergisk mot något?
Nej

Favoritgodis?
Saltlakrits och choklad (sweizernöt från marabou)

Favoritdrink eller favoritdryck?
Söta teer, gröna teer (Grön Passion från espressohouse), kaffe (drack en gång ett kaffe med mintchokladsmak och tyckte det var supergott)

Rent allmänt så gillar jag....
Kärlek, djur, fantasy, science fiction, historiskt, episkt, tänkvärt, blommor, ikea, choklad, superhjältar, starka kvinnor, miljövänligt, feng shui, Japan, Studio Gibli, Jane Austen, Monty Python, sagor, Astrid Lindgren, kortspel, brädspel, familjespel, choklad, choklad, choklad...

Rent allmänt så ogillar jag...
Deckare, böcker utan romantik, samhällskritiskt, deprimerande, violgodis, homofober, rasister, inskränkta, viktigpettrar, nobelpristagare (har aldrig läst någon men...), djurplågare, allt för tjejiga chicklits, politiker, bantningshysterin...

2 comments:

Martina said...

Jag slog ihop "homofober, rasister, inskränkta, viktigpettrar" under rubriken "korkade människor". =) Och ja just det, "miljövänligt"... det glömde jag. Måste rätta till.

Fia said...

Jag kunde ha gjort det men jag tänkte att det var bättre vara tydlig.. =) Så jag inte får en bok om homofober och djurplågare.. =)