Thursday 11 September 2008

Kulturfyran

Veckans kulturfyra är baserad på Kulturrådet som nyligen haft "personalomsättning" (avskedat eller fått avsked av personal) samt Schweiz-testet för att återskapa Big Bang. Frågorna lyder:

1. Vad vet du om Kulturrådet?
Det är en statlig myndighet som råder över statens kulturpolitik. (Vet jag väl, jag är ju en filosofie magister inom Statsvetenskap!)

2. Om du skulle bo på en öde ö i ett år och bara fick ta med dig tre böcker: vilka böcker blev det då?
Douglas Adams - Liftarens guide till Galaxen för humorns skull. Leo Tolstoj - Krig och fred för att jag tror den skulle vara en intressant "tänkarbok" (dessutom antagligen tegelsten som tar tid att plöja igenom) och Margaret Mitchell - Borta med vinden för att få romantik i överflöd.

3. Om Big Bang-försöket verkligen slukar världen och skickar ut oss i ett mörkt hål: vilken låt skulle du vilja höra samtidigt, om det gick att välja?
Jane Siberry - Calling all angels! Hörde den först i slutet av Pay it Forward (Skicka vidare) en superduperbra film. Slutet är rätt så sorgligt, men låten får mig att känna mig till freds med livet och sorgen.

4. Om du visste att det svarta hålet skulle sluka världen i morgon: vad skulle du helst göra den sista kvällen: se din favoritfilm, läsa i din favoritbok, gå en promenad, äta gott, dricka dig full, älska, sova eller något annat?

Svårt att välja. Antagligen se någon höjdpunkt i Buffy tillsammans med mina nördiga vänner, äta dillchips och polkagrisar, dricka julmust och till sist somna i min älsklings famn. Men familjen måste också få en kram innan vi alla dör.

Man blir ju nästan deprimerad... Jag hoppas verkligen inte jag dör snart, har för mycket att göra. Ska ju skriva bok, tjäna ihop pengar och äta mer choklad (måste ALLTID äta mer choklad).

2 comments:

Din vän said...

Jo, det är sant, det blev en rätt deppig vinkel på den. Det får bli något gladare nästa vecka. Fast melankoli kan vara rätt skön - och jag tycker listan över sånger inför undergången är rätt bra.
Ha en fortsatt bra vecka och bra helg och lycka till med boken.
RS
kulturbloggen.com
PS: lovar det går bli en kulturfyra i dur nästa vecka. Men idag är ju 11 september så de hade väl varit malplacerad med durtoner idag.

Fia said...

Jag kan hålla med om att melankoli kan vara rätt så skönt, jag är ändå rätt dramatisk av mig. Kan t ex erkänna att jag har funderat ut vilken låt som skulle spela under min begravning (och det är ju inte en kul tanke). Fast det var ur ett ego-perspektiv där fokuset förstås inte låg på att jag skulle vara död utan på vad som skulle vara mest dramatiskt (för att öppna vattenkranarna) och samtidigt symbolisera mig på ett bra sätt. Blev Jane Siberry där med. =)