Showing posts with label svag tvåa. Show all posts
Showing posts with label svag tvåa. Show all posts

Friday, 27 March 2009

Nicholas Sparks - Drömmarnas väg

Nicholas Sparks är en personlig favorit hos mig. Han har skrivit böcker som A Walk To Remember, Message in a Bottle, The Notebook (som alla blivit filmatiserade) och The Guardian (som jag läst förra året och älskade!).

Drömmarnas väg handlar om sheriffen Miles Ryan som för två år sedan förlorat sin fru Missy i en olycka där hon blev påkörd av en bil vars förare smet. Fallet är fortfarande olöst, och Miles tvingas gå vidare med sitt liv, både för sin egen skull och sin son sjuåriga Jonah, som efter sin mors död hamnat långt efter de andra barnen i skolan. Den nyinflyttade fröken Sarah Andrews hjälper Jonah komma ikapp, och vid sidan av privatlektionerna uppstår tycke mellan Sarah och Miles. Men så plötsligt kommer ett genombrott i fallet med Missy, och det visar sig att Sarah och Miles öden är mer sammanlänkande än de kunnat ana.


Detta var inte min favoritbok av Sparks av många olika skäl. I vanliga fall brukar Sparks vara bra på att bygga upp till oväntade händelserna men denna bok är smärtsamt förutsägbar, på de allra värsta sätten. Det var mer slöläsningsbok än spänningsbok. Boken är skriven både i första och andra person. Dels har vi berättaren, vars roll i historien man snabbt inser, och dels har vi hjälten och hjältinnan, som tyvärr framställs rätt så platta. Historien känns för simpel, handlingen för tunn, karaktärerna för innehållslösa och... kortfattat: Inte så bra.

Den får en svag tvåa och en tvåa på romantikskalan.

Thursday, 5 March 2009

John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in

Tjoho, jag har lyckats läsa ännu en bok..! (Min första skräckroman, dessutom!)Kämpar mig långsamt tillbaka från läströttheten och har nu läst John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in.

Tänkte inte gå in för mycket på handlingen (jag antar att de flesta är införstådda med den). Vad jag kan säga är att boken varken skrämde eller imponerade. Huvudrollsinnehavaren Oscar är ett patetiskt litet skämt som låtsas vara människa, vampyr-Eli är bara... Ja, vad vill de egentligen man ska veta om vampyrens förflutna? Och varför? Och vad gjorde alkisarna? Och Håkan, vad var egentligen grejen med honom? Och Gösta med hans stinkande hem? Usch!!

Jag slog ihop boken på bussen med en litet frågande min. Var den inte onödigt invecklad? Vad ville Ajvide Lindqvist egentligen säga med boken? Var det egentligen vampyrerna i Blackeberg som var storyn, eller var det hur Oscar hanterar mobbarna i hans klass? Nej, denna bok gick inte hem hos mig. Den får en svag tvåa och en nolla på romantikskalan.

Thursday, 11 December 2008

Elisabet Nemert - Bortom Stjärnan

"Herdedottern Sofia växer upp i den lilla staden Betlehem under den period då romarna ockuperar Palestina. Det är en grym tid, särskilt om man är kvinna och vill gå sin egen väg. Men Sofia har fått sällsamma gåvor med sig i livet, och ödet leder hennes steg från Betlehem via Alexandria till Rom, världens centrum. Hon når oanade höjder men får också betala för sitt mod och sin aldrig sviktande människokärlek med utanförskap och sviken kärlek. Trots omgivningens hån viker Sofia inte från sin förutbestämda väg. Hon är stark och stjärnan ger henne vägledning. Och slutligen möter hon den man hon som ung flicka såg i en dröm …"


När jag började läsa denna bok hade jag rätt så höga förväntningar då jag tyckte om Nemerts andra bok Rovfåglarnas tid. Men efter en god bit in i boken tråkades jag till döds då jag insåg att den stora kärlekshistorien skulle förpassas till en biroll (vilket iofs verkar vara Nemerts signum). I Rovfåglarnas tid kunde jag dock njuta av revolutionens Frankrike, men de mystiska och gudomliga händelserna kring Jesu födelse och levnadsår var inte ens i närheten av lika intressant och stimulerande. Sedan tråkades jag av att alla fascinerades av denna jäkla Sofia... denna helgonlika kvinna, både vacker och modig och intelligent och... yadda yadda - BOORING!

Och för att dra det hela till sin spets så var kärlekshistorien pinsamt urusel.

Den får en svag tvåa och en 2:a på romantikskalan.