Thursday 18 February 2010

Who's that girl - Alexandra Potter

Charlotte Merryweather är 31 år, har sitt eget PR-företag, en personlig tränare, tar med sig jobbet hem varje dag, har en strikt diet utan raffinerat socker, mjölkprodukter och veteprodukter och nöjer sig endast med de dyraste märkeskläderna och sminkprodukterna. Hon letar hus tillsammans med sin pojkvän Miles och försöker joggla detta samt vänner och familj på samma bräde.

En dag på väg hem från jobbet får hon en glimt av en orange bubbla (bil) som hon tycker hon känner igen. Efter att ha följt bubblan till dess slutstation finner hon sin gamla lägenhet, och en yngre kvinna som ser ut precis som henne. Frågan är, är det ett nervsammanbrott eller har hon faktiskt kommit ansikte mot ansikte med sitt yngre jag?


Alexandra Potter är en ny stjärna på min himmel som lyser lika starkt, eller kanske än, Lisa Jewell, Marian Keyes och Tamara McKinley. Hon leker med tanken som vi alla skulle vilja utforska, tänk om man kunde åka tillbaka i tiden och göra om, göra rätt?

På bokens baksida står; "Imagine if you could go back ten years and meet your younger self - would you recognize her? What advice would you give?"

Vad skulle DU göra om du kunde möta ditt 10 år yngre jag? Skulle du känna igen dig själv? Vad skulle du sakna? Vad har blivit bättre sen du blev äldre? Vad har blivit sämre? Vilka fina egenskaper har vi glömt att vi har?

Potters sätt att skriva får mig att känna mig delaktig i Charlottes liv och äventyr. Vem känner inte igen sig i dagens stressiga samhälle? Hon lyckas skapa en helt odräglig men likväl charmant karaktär, och väver ihop en spännande pageturner som både roar och får en att tänka efter.

Detta är chicklitt i toppkvalitet. Jag ger den fem av fem möjliga, och en stark fyra på romantikskalan.

Och en eloge till mig som köpte denna bok till MissE i förra pocket&prassel-turen, sen kunde låna tillbaka den för att själv läsa den. Annars hade jag kanske aldrig plockat upp den. MissE har skrivit om den här.

6 comments:

Calliope said...

Jag gillar den också starkt! Tyckte du om den ska du inte heller missa hennes förra bok, Me and Mr Darcy - den är också super.
Läs mer om den här:
http://calliope-books.blogspot.com/2007/10/me-and-mr-darcy.html

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

Det var ett mycket lyckat köp av dig! Om du vill kan du få låna "Me & Mr Darcy" (som nämns här ovan). Köpte den när du introducerat mig för Potter och den är grymt bra!

Fia said...

Calliope: Det låter bra! Me and Mr Darcy är definitivt med på min att läsa-lista.

MissE: Ja gärna! Och om du vill kan du få låna Sheila O'Flanagan - Someone special av mig, som jag ursprungligen köpte för att ge bort till dig i bokköpet men som aldrig fick plats. Eller så kan du låna någon annan från mitt bibliotek. :)

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

Ska spana in ditt bibliotek - O'Flanagans har jag redan - fick den i senaste bokbytet :p

Har inte läst färdigt den andra Austen jag lånade av dig ännu, men kan skicka zombies och Darcy om du vill redan nu.

Fia said...

MissE, jag har ingen brådska med att få tillbaka böckerna. Ta så lång tid du behöver! Jag håller föresten på att läsa bok nr två jag lånat av dig, den verkar också lovande. :)

Du får pipa till om du hittar nån bok du vill låna. :)

a-lo said...

Kul med ett nytt namn att upptäcka i chick lit-djungeln. Ska kolla upp! Temat låter lite som filmen Sliding doors (om du sett den?)