Showing posts with label Michael Chabon. Show all posts
Showing posts with label Michael Chabon. Show all posts

Tuesday, 4 March 2014

Tematisdag - Varför är det egentligen viktigt att vara en läsare?

Jag är med i utmaningen Blogg100 som går ut på att skriva minst ett inlägg om dagen i 100 dagar. Eftersom jag (nicka om ni håller med) ibland är lite oinspirerad så kände jag att jag behövde en push för att klara av det, och därifrån kom idén till Tematisdagar. Jag hade aldrig kunnat genomföra detta utan mina kära bokbloggarkamraters engagemang och vilja till att delta och göra Tematisdagar till en kul gruppaktivitet. Tack för att ni vill vara med! Några av er deltar i Blogg100, några gör det inte. För att delta i Tematisdagar har de fått skicka in teman de vill diskutera, jag har fått in hela 18 stycken. En efter en kommer olika teman dras ur en "urna" (läs blomkruka), sedan presenteras nästa veckas tema längst ned i detta blogginlägg.

Ni som deltar - Tänk på att inte ta det för allvarligt. Ni förväntas inte skriva långa tankfulla inlägg. Ni kan associera hejvilt. Orkar ni inte vara med nån vecka är det helt okej att avstå. Also - Ni får gärna meddela mig när ni skrivit på ett tema, ifall jag inte har er i min blogroll eller på twitter kanske jag annars missar det.

Nu till själva temat! Denna vecka blev ämnet "Varför är det egentligen viktigt att vara en läsare?".

I The Guardian finns det en artikel som tar upp flera studier som handlar om detta:
"I spent three years interviewing psychologists and neuroscientists around the world, reviewing their studies and testing new methods they claim can increase intelligence. And while nobody would ever call reading a "new" method for improving the mind, recent scientific studies have confirmed that reading and intelligence have a relationship so close as to be symbiotic."

"[...]the increased emphasis on critical reading and writing skills in schools may partly explain why students perform, on average, about 20 points higher on IQ tests than in the early 20th century. The so-called Flynn effect is named after James Flynn, a New Zealand professor who has devoted much of his career to studying the worldwide phenomena of increasing IQ scores."
Needless to say, det är utvecklande att läsa, både för vår fattningsförmåga, allmänbildning och empatiska förmåga. Men om man sätter sådana argument åt sidan, varför tycker just JAG att det är viktigt att läsa? Jag läser ju (naturligtvis) inte för att jag vill bli smartare (det är inte möjligt, jag är redan smartast!) utan jag läser för att jag älskar att fantisera och leva mig in i andra världar, älskar att se författare tänka utanför boxen och skapa alternativhistoria som New Amsterdam, Yiddish Policemen's Union, älskar mytologisk fiction som i den i Neil Gaimans och Charles de Lints böcker, älskar dystopisk stämning, postapokalyps, jag älskar helt enkelt när författare tänker "What if" och sedan skriver en bok om det.

Jag var ett sånt där barn som tog dockskåpet, vände det upp och ned och möblerade i taket, jag gillar när mina författare gör så med.

Temat för nästa tematisdag är: Hemsökta hus!

Pst! Ni kan läsa vad andra bokbloggare har skrivit under veckans tema här:
Kulturloggen
En och annan bok
Västmanländskans bokblogg
Arinas bibliotek
Skuggornas bibliotek
ELS
Drömmarnas berg
Bokbabbel

Thursday, 14 January 2010

Många böcker små...

Blir snart till en stor å... (Veckans skörd)