Tuesday 17 June 2014

Tematisdag: Omläsning

Bra böcker blir aldrig dåliga, de är som kära vänner som man återvänder till gång på gång. Ett par av mina favoriter att återvända till är Jane Austens verk "Emma" och David Eddings "Sagan om Belgarions återkomst". Jag kan vara den första att medge att Belgariaden har många fel och brister, bland annat Eddings unkna kvinnosyn och vissa tendenser att stereotyp-behandla karaktärer med mörka/ljusa drag. Men den hade även en stor dos humor, härliga antihjältar, och budskapet att kärlek är en stark drivkraft. Inte så dumt!

På sistone har jag dock inte hunnit läsa ut någon bok, än mindre läsa om någon bok. Så det är min prio ett just nu. Jag ska läsa, läsa, läsa! Jag har ett berg med olästa böcker som jag bestämt att jag ska ta mig förbi. Men jag antar att jag hinner klämma in en gammal goding här och där, kanske läser jag om Björkelids "Ondvinter" eller Nene Ormes "Udda Verklighet". 

Vad gillar ni att läsa om? Och vad vill ni läsa om?

Här är andras ord på detta tema:
Vargnatts bokhylla
I Elinas bokhylla

Nästa veckas tematisdag handlar om: Antihjältar! 

3 comments:

Elina said...

http://ielinashylla.wordpress.com/2014/06/17/tematisdag-omlasning/ - här är mitt bidrag till veckan!

Vargnatts bokhylla said...

Jag har hoppat på den här veckan! :)

http://vargnattsbokhylla.blogspot.se/2014/06/tematisdag-omlasning.html

Anna A said...

Är dålig på att läsa om, men gör det faktiskt med Harry Potter just nu och det är riktigt trevligt. Annars är nog Pride and Prejudice den bok jag läst flest gånger.