Friday 31 December 2010

Läsåret 2010

Så var det då dags för den årliga sammanfattningen av läsåret. Under 2009 planerade jag att läsa fler klassiker. Jag lyckades läsa en hel del men ville fortfarande läsa Selma Lagerlöf, HC Andersen, Lucy Maud Montgomery och Laura Ingalls Wilder, och det var min förhoppning att hinna med dessa under 2010. Men hur gick det egentligen?

Detta år läste jag endast 42 böcker, och ingen av dem var en omläsning. Det är 27 böcker mindre än 2009 och 57 böcker mindre än 2008. Detta har inte varit ett stort läsår för mig, men det har ju funnits skäl till det. Tror att jag kommer igen nästa år. Då är det nya tag som gäller!

Lästa genrér under året:
chic litt: 9
fantasy: 18
historiska/alternativhistoriska romaner: 4
klassiker: 1
science fiction: 5
deckare: 2
"vanliga" romaner: 1
steampunk: 1
diktbok: 1

Inga konstigheter här, det är fantasy, historia, sci-fi och chic litts som är mina favoriter. Det som är nytt för i år är att jag läst en diktbok, och hela TVÅ deckare. OCH - de var bra! :) Tyvärr blev inte några klassiker lästa förutom Bram Stokers Dracula, men jag planerar att beställa Laura Ingalls Wilder och Lucy Maud Montgomery i det nya året.

Språk: 17 på svenska, 25 på engelska

Författarnas hemländer:
England: 14
USA: 22
Svensk: 3
Australien: 3
Frankrike: 1
Skottland: 1

Böcker av manliga författare: 13
Böcker av kvinnliga författare: 31

10 bästa 2010 (utan inbördes ordning):
Jaqueline Carey - Santa Olivia
George R R Martin - A game of thrones
Richard K Morgan - Altered Carbon
Robin McKinley - Sunshine
Vicki Myron - Bibliotekskatten Dewey, en småstadskatt som älskades av hela världen
Nene Ormes - Udda verklighet
Cherie Priest - Boneshaker
Kathy Reichs - På måndag död
Connie Willis - Blackout
Connie Willis - All Clear

Bubblare:  Michael Chabon - The  Yiddish Policemen's Union

Big No-No:
Charles Stross - Accelerando
Bertil Mårtensson - Samarkand 5617

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att jag gillar att läsa historiska sci-fi och fantasy, de får gärna utspela sig i Storbritannien eller USA. När det gäller fantasy har jag slutat läsa högfantasy och istället riktar jag in mig på mer urban fantasy. Och så har jag verkligen fallit hårt för steampunk, och börjar få upp intresset för deckare, främst då av Kathy Reich. Om jag skulle spå något för det nya året så tror jag att jag kommer läsa böcker som utspelar sig i Storbritannien runt 1800-1900 eller i USA i nutid. Gissar på Arthur Conan Doyle och Agatha Christie. Jag tror mig också se en trend där jag minskar min chic litt-läsning och blir mer allsidig. Romantiska böcker finns i alla former och ibland känns det litet för lättillgängligt med chic litt. Behöver ha fler element än romantik i böckerna, och då tror jag spänningsböcker av olika slag kommer fungera bra.

Det var bokslutet för detta år, får se vad 2011 för med sig i bokväg!

No comments: