Sunday 22 March 2009

Neil Gaiman i kassan på ICA

Jag drömde inatt att jag var och handlade, och när jag kom fram till kassan satt ingen mindre än Neil där. Jag började blygsamt med "I've just read your Graveyard book and I loved it", och det verkade öppna upp för ett samtal. Han var väldigt pratsam denna Neil, medan han slog in mina varor. Efter att jag betalat kom han bort till änden av kassan, gav mig ett par tips som jag ivrigt skrev ned på mitt block som jag plötsligt hade framme. Det var underligt att han helt plötsligt kunde svenska, men jag tänkte att han kanske bott här ett tag. Reflekterade över att det var otroligt att en så känd författare kunde tänka sig att jobba i kassan. Kanske samlade han in material inför någon bok? Jag vågade aldrig fråga honom. Efter att han hjälpt mig skriva ned tips på blocket var det som om han plötsligt kom på att han hade en platta på där hemma, så fort sprang han iväg.

En del säger att människors medvetanden är som öar, till synes ensamma men under vattenytan sammankopplade i jordskorpan. Kanske var det faktiskt Neil som kom och hälsade på mig inatt? Fast det är nog snarare så att jag bara var galen, som vanligt.

5 comments:

lazy said...

Det extra roliga i sammanhanget är att det jobbar en kille i kassan på Akademibokhandeln som är en dead ringer för Neil! Han kan svenska och kan säkert tipsa om böcker - men jag tror inte att han kände till Neil innan jag... eh... kanske skrämde honom litet... ;)

Fia said...

Sweet, jag måste nog gå å kika på denna Gaiman-kopia! Vilken akademibokhandel?

lazy said...

Den på Södertull, nedanför Gustaf Adolfs torg.

lazy said...

Men han jobbar inte jämt, verkar vara inhoppare...

Fia said...

Oh, jag får gå å spionera! =)