Saturday 21 March 2009

Bokkedjan 12: Stad

Startpunkten för denna bokkedja är stad. Det får mig att tänka på Malmö, som är en trevlig och bra stad för den har många trevliga affärer och så finns det mycket roligt att göra där, om man vet vad man ska söka efter och var man ska söka. Malmö är också en multikulturell stad med många olika nationaliteter samlade. Detta har gett upphov till en slags malmöitiska, invandrarskånska if you will, som är rätt rolig att lyssna på. I Marjaneh Bakhtiars bok Kalla det vad fan du vill tar hon upp hur det är att leva som invandrare i Sverige och (jag har inte läst den själv men sett postern på Trelleborgs bibliotek) ett antal språkförbistringar. För exempel, kika här.


Från invandrare till utvandrare i Wilhelm Mobergs serie Utvandrarna. Böckerna skildrar den långa och mödosamma vägen för en grupp småländska emigranter till Minnesota under den stora emigrationen från Sverige till Nordamerika från Sverige under 1850-talet. Jag har själv aldrig läst denna serie (även om jag en gång recenserade den och trots allt fick bra betyg). Jag har alltid varit intresserad av den, och serierna som följer efter, så jag måste nog ta mig tid å läsa dem någon dag...

Här kommer dock det stora hoppet. Många som emigrerade till Amerikat åkte båt, en del hade oturen att åka på Titanic... Titanic är också en film som Leonardo DiCaprio och Kate Winslet spelar i. De möts igen i Revolutionary Road en filmatisering av boken med samma namn av Richard Yates... som jag inte heller har läst (boy, det var bara olästa böcker idag!). Fast den verkar faktiskt riktigt ointressant.

Kate Winslet är också med i filmen Finding Neverland som är historien om hur den skotske pjäsförfattaren JM Barrie fick inspiration till sin historia om Peter Pan. Peter Pan var en favorit hos mig när jag växte upp. Det är en underbar saga om barn som aldrig växer upp, om magi och älvor och farliga pirater. Jag brukade se Hook varje gång den gick och blev alltid lika glad när Robin Williams lärde sig flyga. Think happy thought! Det är ett budskap som heter duga, det!

No comments: