Saturday 7 March 2009

Bokkedjan 10: Fantasi

Bokkejdan för tre veckor sedan handlade om Fantasi och då tänker jag på någon som har en väldigt livlig fantasi, nämligen Douglas Adams.

Douglas Adams bok Liftarens guide till galaxen är kanske inte den mest grammatiskt korrekta eller gjord inom ramen för det författaraktiga, men oavsett detta är det en av mina favoritböcker. Adams har verkligen gått utanför ramarna och vågar hitta på riktigt, riktigt galna saker. Då den kom var det litet mer ovanligt att skriva utanför ramarna, men nu kan jag skönja en liten våg av nyanserade författarstilar som börjar växa fram. Kanske var det Adams med hans fantasi som hjälpte dem på traven? Hur som helst så önskar jag att jag kunde skriva som honom.

Bokkedjan fortsätter för ovanlighetens skull med en film, för det nästa jag kom att tänka på var förstås filmen Liftaren från 1986 med Rutger Hauer. Såg om den för ett tag sen och den är fortfarande lika skrämmande. *ryser* En pojke plockar upp en liftare som visar sig vara en psykotisk mördare. Han börjar förstå att det är något fel med honom och vill släppa av honom men får inte det. När han äntligen lyckas sparka ut honom i farten börjar istället mördaren ta upp jakten på honom. Som vanligt i 80-tals filmer finns där också urbotat dumma poliser som tror att pojken är mördaren, så i slutändan måste pojken fly från både poliser och mördare...

Filmen Livsfarlig utsikt (som baserar sig på Nora Roberts bok med samma namn) har också urbotat dumma poliser som inte fattar att mördaren är vår hjältinna på spåren. Kanske inte världens bästa film, men sen innehåller den ju också riktigt kassa skådespelare. Jag tror den gör sig bättre som bok dock.

Från en utsikt till en annan... E.M Forsters Ett rum med utsikt. Denna bok har jag inte heller läst, däremot har jag sett filmen med bl.a. Helena Bonham Carter. Det var dock några år sedan så jag kommer knappt ihåg den längre. Kanske ska ta å låna boken?



2 comments:

Arina said...

Ett rum med utsikt (filmen) hör till mina favoriter. Jag tror jag har sett den tolv gånger. Nu var det ett tag sen dock.

Fia said...

Nu blir jag allt mer nyfiken. Får lov å se om den snarast!