Tuesday 4 March 2014

Tematisdag - Varför är det egentligen viktigt att vara en läsare?

Jag är med i utmaningen Blogg100 som går ut på att skriva minst ett inlägg om dagen i 100 dagar. Eftersom jag (nicka om ni håller med) ibland är lite oinspirerad så kände jag att jag behövde en push för att klara av det, och därifrån kom idén till Tematisdagar. Jag hade aldrig kunnat genomföra detta utan mina kära bokbloggarkamraters engagemang och vilja till att delta och göra Tematisdagar till en kul gruppaktivitet. Tack för att ni vill vara med! Några av er deltar i Blogg100, några gör det inte. För att delta i Tematisdagar har de fått skicka in teman de vill diskutera, jag har fått in hela 18 stycken. En efter en kommer olika teman dras ur en "urna" (läs blomkruka), sedan presenteras nästa veckas tema längst ned i detta blogginlägg.

Ni som deltar - Tänk på att inte ta det för allvarligt. Ni förväntas inte skriva långa tankfulla inlägg. Ni kan associera hejvilt. Orkar ni inte vara med nån vecka är det helt okej att avstå. Also - Ni får gärna meddela mig när ni skrivit på ett tema, ifall jag inte har er i min blogroll eller på twitter kanske jag annars missar det.

Nu till själva temat! Denna vecka blev ämnet "Varför är det egentligen viktigt att vara en läsare?".

I The Guardian finns det en artikel som tar upp flera studier som handlar om detta:
"I spent three years interviewing psychologists and neuroscientists around the world, reviewing their studies and testing new methods they claim can increase intelligence. And while nobody would ever call reading a "new" method for improving the mind, recent scientific studies have confirmed that reading and intelligence have a relationship so close as to be symbiotic."

"[...]the increased emphasis on critical reading and writing skills in schools may partly explain why students perform, on average, about 20 points higher on IQ tests than in the early 20th century. The so-called Flynn effect is named after James Flynn, a New Zealand professor who has devoted much of his career to studying the worldwide phenomena of increasing IQ scores."
Needless to say, det är utvecklande att läsa, både för vår fattningsförmåga, allmänbildning och empatiska förmåga. Men om man sätter sådana argument åt sidan, varför tycker just JAG att det är viktigt att läsa? Jag läser ju (naturligtvis) inte för att jag vill bli smartare (det är inte möjligt, jag är redan smartast!) utan jag läser för att jag älskar att fantisera och leva mig in i andra världar, älskar att se författare tänka utanför boxen och skapa alternativhistoria som New Amsterdam, Yiddish Policemen's Union, älskar mytologisk fiction som i den i Neil Gaimans och Charles de Lints böcker, älskar dystopisk stämning, postapokalyps, jag älskar helt enkelt när författare tänker "What if" och sedan skriver en bok om det.

Jag var ett sånt där barn som tog dockskåpet, vände det upp och ned och möblerade i taket, jag gillar när mina författare gör så med.

Temat för nästa tematisdag är: Hemsökta hus!

Pst! Ni kan läsa vad andra bokbloggare har skrivit under veckans tema här:
Kulturloggen
En och annan bok
Västmanländskans bokblogg
Arinas bibliotek
Skuggornas bibliotek
ELS
Drömmarnas berg
Bokbabbel

13 comments:

Arina said...

Jag har skrivit!

Fia said...

Tack Arina! =) Fint skrivet också!

Fia said...
This comment has been removed by the author.
Eva-L said...

Jag hann!

Shamandaliex said...

Vad spännande utmaning! Jag hänger nog på nån gång framöver om jag får tid!

Fia said...

Eva-L: Jaaa jättekul att ha dig med! :)

Shamandaliex: Vad roligt att du tycker så, det är bara å hänga på!

Bokbabbel said...

Mitt svar/inlägg kommer imorgon! :)

Fia said...

Utmärkt Bokbabbel! :)

Marie (enochannanbok) said...

Kanon att du dragit igång detta :). Vi hörs nästa vecka.

Fia said...

Det gör vi! Tack!! Kul at du uppskattar det. :-)

Jesper Bendroth said...

Det är också viktigt för artens fortlevnad. Om inte pojkar läser blir de dumma och i förlängningen oattraktiva för kvinnorna och således slutar vi föröka oss. Eller är det kanske precis tvärtom? Kul grej, med dina 100 inlägg och teman (ser verkligen fram emot nästa veckas), som jag tänker följa med spänning. http://www.litteraturmagazinet.se/opinion/pappor-barns-lasning

Fia said...

Hahaha, rolig framställning av en så klart viktig rapport. Jag hoppas det rättar till sig med läsningen för killar. Samtidigt har jag nu kanske en förklaring till varför jag aldrig tycker mig hitta en nog intelligent kille att dejta? Det känns som allting bara föll på plats nu. :D

Roligt att du tycker det vi dragit igång verkar intressant! Jag hoppas du inte har allt för stora förväntningar på mitt inlägg om hemsökta hus, jag är ingen skräckfantast, men några av de som är med är det :)

Eli said...

Jag är egentligen inte med i utmaningen (försöker låta bli alla utmaningar i år ;) ) men just detta kunde jag inte låta bli att skriva lite om! Så viktiga grejer.

http://elilaserochskriver.se/gemenskapen-och-lasningen/