Friday 14 March 2014

Fem frågor om böcker


Dags för en quiz! Denna har vandrat runt i bloggosfären ett tag men jag upptäckte den först hos hos Mrs Bookpond.

1. En bok jag inte läst ännu men ser fram emot?


Klickade just hem ett par böcker som jag verkligen ser fram emot. Det är Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck, samt två böcker av Mhairi McFarlane som jag helt uppenbart köpte pga att jag älskade titlarna, och för att samma Mrs Bookpond var väldigt entusiastisk över dem i sina recensioner. (Är du min nya bokguru, Bookpond?)





2. Den bästa boken jag har hemma

Det är en svår fråga. Jag vill helst inte välja, men några som är riktigt välskrivna är Jane Austens Pride and Prejudice eller Connie Willis Blackout eller hennes All Clear (fast jag ser dem mer som en och samma bok i två delar). Jag tyckte också väldigt mycket om Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl, fast nu är det ju ett tag sen och minnet av den har bleknat. Good omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman är en personlig favorit, även om den inte är bäst.

3. En bok jag önskar varit bättre och som kanske var lite onödig att köpa


Kuggfråga, right? Onödiga böcker? Pfft. Eller jo, Ghormenghast av Mervyn Peak. Ogillade starkt, den var bara weird.

4. Någon bok som jag var jättepepp på när jag köpte den men som bara blivit stående?


Det är verkligen som Bookpond säger, hamnar den i bokhyllan så är det kört. Man måste liksom smida medan järnet är varmt. Jag har köpt många böcker som fallit offer för hyllvärmardöden. Niceville av Kathryn Stockett, Mikael Niemis Fallvatten och Scott Lynchs The Lies of Locke Lamora.

5. En bok jag köpt mest för att den hade vackert omslag


Diane Setterields Den trettonde historien räknas både under fråga fyra och fem, men nu när det kommit en BBC-serie som Calliope varit så snäll och tipsat oss om så har peppfaktorn ökat igen, så den kommer inte bli stående länge till.

En bok som både var snygg och bra är Galen Becketts The Magicians and Mrs. Quent, som jag läste och recenserade 2011. Gillar regency-perioden och även om denna historia inte utspelar sig på vår värld så hämtar den inspiration från denna vackra period. Det är ett måste för alla anglofiler med smak för magi, spänning och romans.








No comments: