Thursday 20 March 2014

Att läsa med läsplatta

Många bokälskares första reaktion på läsplattor har jag märkt är något i stil med "men då förlorar man ju känslan av en riktig bok. Lukten, prasslet, hur det ligger i handen osv.". Jag var precis likadan och trodde aldrig att jag skulle köpa en platta. En nära vän (and fellow book lover) köpte däremot en och började därefter med diverse påtryckningar för att jag också skulle göra det. Man skulle kunna tro att hon hade fått betalt av Kindle för att göra reklam så som hon höll på. Till slut föll jag för trycket (jag var nyfiken, okej?) och satt där med min nya Kindle i handen. Den var svart och tunn, hade några få knappar och ett fint fodral som liknar ett gammalt läderband med gulddetaljer. Hur skulle det här gå?

Jag kan säga med en gång att den aldrig kommer ersätta en riktig bok. Det är verkligen så att man saknar papperskopiorna. Däremot finns det många fördelar med en Kindle som en riktig bok inte riktigt kan tävla med. Den första och största fördelen enligt mig är att du kan ha med dig hundratals böcker på en och samma gång som inte tar mycket större plats än en tunn pocket i din väska. Inga fler skrymmande extrakilon i resväskan eller översvämning i bokhyllan! En annan fördel är att många gamla klassikers copyright har gått ut och finns därför gratis att ladda ner till läsplattan. Detta har fått mig att läsa flera klassiker som jag sagt att jag ska läsa men aldrig gjort, som te. x. 1984 av Orwell. Ytterliggare en poäng som läsplattan tar hem är att det ofta är billigare att köpa den elektroniska kopian än att köpa en fysisk kopia. Amazon har många erbjudanden och billiga böcker ute. En liten detalj som jag har haft nytta av är att Kindlen är en snäll manick som kommer ihåg var du slutade läsa sist, så även om du somnar med boken i näven och den faller ihop så kan du lätt hitta tillbaka. Den stänger dessutom av sig om du varit inaktiv för länge och sparar på batteriet. Något som jag själv inte utnyttjat är att man kan ändra textstorlek. Mycket praktiskt om man har dålig syn av ena eller andra anledningen eller bara trivs med större bokstäver.

Det är emellertid inte bara en dans på rosor. Man behöver hitta rätt format på filerna för att läsplattan ska kunna visa dem. Jag fick tipset om Calibre, ett program som hjälper dig hantera dina e-böcker och konvertera filer till passande format. Fullkomligt lysande program! Till och med jag som inte har mycket koll på det tekniska kan navigera Calibre någorlunda enkelt. Det finns att ladda ner gratis dessutom. En annan sak som jag saknar är att kunna sätta små lappar på mina favoritställen i böckerna eller lätt kunna bläddra tillbaka och läsa om ett stycke. På plattan kan du visserligen markera text, skriva kommentarer och liknande, men det är omständigt att bläddra tillbaka om du bara vill kolla upp något snabbt som du inte markerat tidigare.

Så bok eller läsplatta? Vilket läger ställer jag mig i? "Why not both?" blir mitt rungande svar. Jag kommer nog aldrig överge papperskopior men jag anser att läsplattan är ett bra komplement för en aktiv läsare. Jag gillar min lilla Wotnot (Yes, I have given it a name. Deal with it).

2 comments:

Marie (enochannanbok) said...

Intressant! Jag trodde nog aldrig att jag ens skulle köpa en läsplatta (nu har jag flera). För min del tror jag nog den kan ersätta böckerna till nästa 100 procent. Om det inte är ett särskilt fint omslag förstås.

Farraw said...

Tack! Haha, ja det är ju det där med vackra böcker. Jag gillar lukten också. ^^ Ja de har många fördelar, men för min del kommer det nog krävas mycket innan jag ger upp papperskopiorna helt. :)