Tuesday 18 March 2014

Tematisdag: Vad var din första stora läsupplevelse?

Den tredje tematisdagen går av stapeln och vi ska prata läsupplevelse.

Mina tankar går osökt till Belgariaden (Sagan om Belgarion) och Malloreanen (Sagan om Mallorea) av David Eddings, en traditionell fantasy/coming of age-story med magiker, gudar och andra övernaturliga varelser. Jag läste dessa då jag var cirka 12-13 och fastnade direkt, thus entering the realm of fantasy. Böckerna var snabblästa, historien var episk på ett sätt jag aldrig skådat, den hade humor, romantik och karaktärer som man fäste sig vid. Det är ju också en ungdomsserie och det passade mig bra i den ålder där jag var, men jag läste om serierna i vuxen ålder, först en gång, sen en gång till, och de håller ännu för mig. Läser gärna Belgarath Besvärjarens bok eller Polgara besvärjerskans bok med. Det känns som att återvända till kära vänner. Speciellt fäst är jag vid den gamle fule puckelryggen Beldin, han var min förste antihjälte. Det är något väldigt charmigt med den där oborstade, ovårdade typen som är ful i mun men samtidigt har ett hjärta av guld.

Lite kuriosa här är att jag recenserade bokserien på svenskan i högstadiet. Det föll sig naturligt eftersom det var min favoriserie. Jag var väldigt stolt över min recension, den var välarbetad och hade långa analyser, det var ett gediget arbete. Vilket kanske var lite konstigt med tanke på att jag spenderade större delen av högstadiet med att stå och röka bakom elskåpet på skolan med tuffa gänget och inte verkade vara en gnutta intresserad av skolan just då. Så jag klandrar egentligen inte min fröken när hon tog mig vid sidan för att prata med mig och frågade var ifrån jag hade plockat rapporten på nätet. Eller jo, jag klandrar henne, men jag kan förstå att hon hade fördomar om mig som elev. Jag tvivlar på att hon ens idag tror på att det var jag som skrev den. Fördomar is a bitch.

På ett sätt kan man väl se det som att det var den ultimata komplimangen, recensionen var så bra skriven att den omöjligen kunde antas vara skriven av mig, den lilla ligisten. Men någonstans satte det spår.

Vad var din första stora läsupplevelse?

Nästa tematisdag blir ämnet: London! 

(Det ämne jag valde. Och nu har jag ingen idé vad jag ska skriva!) :D

Andra bokbloggares första läsupplevelser hittar ni här:
ELS
Kulturloggen
En och annan bok

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

Vilka trevliga teman! Min stora läsupplevelse lyckades jag hitta på internet: Fluffys hus.

Eva-L said...

Jag har också läst och läst om dem! Det är bra, välskrivna berättelser(om än något sentimentala och med en alldeles för bisarr kvinnobild). Jag gillade Beldin. Jag gillade Silk fram tills man fick reda på varför han var så sorgsen (för att utseendet är allt för en kvinna ...)
Synd med en så dålig lärare. Det hade väl inte tagit mer än några minuters bokdiskussion och så hade hen vetat att det var du som hade skrivit texten. Det går såklart att kopiera en text, men engagemanget i en läsupplevelse kan man ju inte fejka.

Farraw said...

Eddingsböckerna var också en av mina första stora bokupplevelser! Jag hade mest bara läst en alldeles för stor mängd hästböcker innan dess. En dag när jag var i en bokhandel med min käre far så fick jag syn på ettan i Mallorea-serien. Jag hade kikat på den tidigare och blivit väldigt sugen, men nu var första gången jag vågade fråga om det var något jag kunde få. Far min var mycket uppmuntrande och köpte den med en gång. Sen var det kört. XD

Anonymous said...

Jag gillar Eddings jag med, men var ungefär 25 när jag läste dem första gången, så min _första_ stora läsupplevelse var de knappast. Men vad var det? Svårt att säga egentligen, men jag kan nämna tre saker, i kronologisk ordning:

Den läsupplevelse som över huvud taget motiverade mig att börja läsa var Lille Richard och hans katt, en serie av Rune Andreasson, som senare gjorde Bamse. Serier är fortfarande väldigt viktigt för mig, och det händer att jag läser Lille Richard, men då är behållningen i stort sett enbart nostalgisk.

Några år senare råkade jag in på Hans Erik Hellbergs böcker om amatördetektiverna Dunder & Brak. En härlig blanding av spänning, humor och en liten antydan till romantik (Dunder heter egentligen Mats och Brak heter Päivi).

Så småningom blev det ju SF också ... Där blev det väldigt mycket på en gång, så det är ännu svårare att peka på någon enskild bok. Massor av Heinlein var kanske det viktigaste, och så Uppbrått från Jorden (de övriga delarna av Universums Öde intresserade mig dock föga). En riktigt häftig grej med den var att Kamratposten publicerade ett bildreportage om någon som hade byggt en modell av rymdskeppet i boken ...