Sunday 23 November 2008

Bokenkät

Hittad hos Martina

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Maggie Fureys Dhiammara. Fullt så kass har jag aldrig upplevt någon annan bok, vilket till slut ledde till att jag lade ned den oläst trots att det var den sista i hela serien.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
När jag vid 13 års ålder började läsa Sagan om Belgarion öppnade sig en helt ny värld för mig fylld av underbar fantasy som jag kommit att älska. Det är den största påverkan hittills.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Njae? Läser inte skräckböcker eftersom jag inte riktigt gillar skräckgenrén. It gives me the creeps!

4. Vad använder du som bokmärke?
Har ett jättevackert bokmärke som jag fått av Martina och verkligen älskar. Det är en uggla som smyger fram vid väggen på en stenig stuga där det också slingrar sig murgröna. Det är det enda bokmärke jag använder! =)

5. När brukar du läsa?
När helst jag har tid. Mest på bussen då jag pendlar till jobbet, eller i soffan på kvällen. Dock inte för sent på kvällen eftersom jag blir så kvällstrött...

6. Vad var den första bok du läste?
Jonatan på måsberget, tror jag den hette...

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket är mycket bättre. Smidigare och lättare.

8. Vilken bok läser du nu?
Vindens öga av Saga Borg.

9. Och vilken sida är du på?
314. Snart är den färdig, och då skall jag genast öppna nästa bok i serien.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Min katt tyckte jag var tråkig som bara låg och läste så hon började tugga på kanten av enNora Roberts bok. Men annars brukar jag försöka att inte spilla på dem eller bryta ryggen allt för mycket... Det får synas att de är använda, men de skall inte vara för nötta.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Omslaget kan påverka mig, men inte titeln...

12. Sidantalet, då?
The more the merrier!

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Här måste jag erkänna att det faktiskt hänt att jag gjort det. Jag är så JÄKLA nyfiken av mig! Måste sluta med detta...

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Anne på Grönkulla-serien, Lilla huset på prärien-serien, det mesta av David Eddings, Douglas Adams, Neil Gaiman samt Diana Gabaldon.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Papercuts? Vet faktiskt inte... har antagligen tappat någon bok på foten någon gång...

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Nä, är det någon bok jag inte gillar är jag rätt så osentimental. T ex har jag läst två stycken Nora Roberts-triologier som jag nu funderar på att sälja... Någon som är intresserad?

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Jepp, är det spännande så är det...

18. Just det, läser du i badrummet?
Tja, har ju inget badkar men om jag hade det skulle jag absolut ta med boken då jag badade...

19. Har du något boksystem?
Japp, se http://fiasreadinglist.blogspot.com/ och http://boktimmen.blogspot.com/2008/10/att-lsa-lista.html

På så sätt håller jag koll på vad jag skall läsa härnäst. Mycket bra system!

2 comments:

Kerstin said...

Hej! Ja, jag gillar Shakepeare och har läst väldigt mycket klassisk brittisk litteratur eftersom jag pluggat en hel del engelska på högskolan. Läser dock inte så mycket sånt nu. Här är min svar från Pocket & prassel, kanske kan det ge lite ledtrådar: http://designk.blogspot.com/2008/08/pocket-prassel-20.html

Den enda skillnaden från den är att min hemliga bokvän så skickade mig en bok av Christa von Bernuth, så henne kan du stryka från listan med författare jag vill läsa.

//Kerstin

Fia said...

Åh, nu gav du mig litet att klura på.. ;)