Sunday 10 April 2011

Day 10 – Favorite classic book

Om jag hade läst Stolthet och Fördom istället för att bara se filmen skulle jag kanske ha dragit till med den, men så är tyvärr inte fallet. Har dock läst Northanger Abbey, som visserligen är jättebra, men inte min favorit.

Of the top off my head skulle jag nog dra till med Bram Stokers Dracula. En annan bra klassiker är också Nevil Shutes Fem svarta höns. Så här skrev jag om den:

"För det första älskar jag hjältinnan, en praktisk och modig ung kvinna. För det andra älskar jag historien. Man lever sig in i den direkt, den varma vägen de vandrar, allt elände och misär. Jag ser framför mig hur de kämpade på, från by till by, tills de förvandlats mer till infödingar än till fina engelska damer... För det tredje älskar jag sättet som historien berättas på. Inget storhetsvansinne, inget förskönande, inga krusiduller. Det behövs inte. I de vanliga böckerna jag läser brinner jag alltid av nyfikenhet att få veta hur det slutade. Men i denna bok är slutet inte längre viktigt, även om det faktiskt är riktigt bra, men det är den långa vandringen och Jeans alla kamper som jag vill läsa om. När slutet kom var det tråkigt att sluta läsa, men som tur är finns ju serien kvar att titta på, måste genast fixa hem!"

2 comments:

Hanna said...

Bram Stokers Dracula var den första jag tänkte på när jag gjorde den här utmaningen. Sen blev jag tvungen att ta upp Brott och straff också, eftersom jag verkar vara en av få som inte blev tvingad att läsa den i skolan och således älskade den när det väl blev av.

Fia said...

Jag får nog ta och läsa den nån gång i framtiden, men den känns tung... Har fått för mig att Dostojevskij är rätt så jobbig att läsa. Har hopp om att Tolstoy ska vara enklare. Såg Krig och Fred för något år sen, den var ju jättebra.