Sunday 24 May 2009

Norrbottniska termer, del 1

Inte så bokigt inlägg, men vill uppdatera er om läget...

Min läsning har kommit av sig litet denna helg för jag är litet halvkrasslig nu. Det började med ett läkarbesök om mitt dåliga knä, då fick jag litet mediciner (läs många), sen så fick jag biverkningar av dem, blev helt sjösjuk av yrsel och illamående. Hade ett samtal med en rådgivande sjuksköterska nyss som tyckte jag skulle gå till allmänvårdens akut för att kolla upp mitt balansorgan (eftersom jag har sensitivt balanssinne pga hörselskada) men det tyckte inte jag... Fast det har ju å göra med att det gick över, om jag fortfarande hade mått dåligt hade jag ju åkt in.

I Norrbotten finns det något som kallas att kröjma. Det är när man säger sig vara sjuk fast man inte är det, eller när man gör en stor grej av något litet sår eller huvudvärk. Det är så fult att kröjma att man biter gärna ihop litet extra om man mår dåligt för att inte bli kallad för kröjmare.

Så här gick det därför när sjuksköterskan rekommenderade akuten:
"Jasså, akuten? Nja, men det känns litet löjligt att åka dit..."
"Varför säger du så?"
"Tja, alltså... det är ju bara yrsel och illamående. Jag brukar som inte åka in till akuten, så vida jag inte har kapat av mig ett ben förstås..."
"Då skulle du antagligen cykla in till akuten också, eller hur?"
"Hehe, tja, kanske, om cykeln finns tillgänglig, annars får jag väl gå."
"Du är norrbottning, va?"
"Jupp."

He sko int kröjmas!!! (det ska inte kröjmas)
Need I say more?

9 comments:

snowflake said...

Så fint att du skiver "jag brukar som inte..." det är norrbottniska för mig. (Är från västerbotten, vi har det nog också, ibland blandar jag ihop.)
Har inte hört kröjma förut, kul!

snowflake said...

Och, hoppas det går över och att du kryar på dig.
(Blev lite för exalterad över det nya ordet där.)

Fia said...

Hehe, jag trodde "som inte" var Fi:iska (mitt eget språk) men det kan nog stämma att det används i norrbotten. Jag mår bättre redan nu och fejar å håller på så det är nog inga problem.. =)

Boktradition said...

Påminner lite om ordet "kråma". Jag är inte säker på att jag använder det ordet rätt, men för mig så "kråmar" sig en person som gör sig till och klagar mycket för ingenting (...bland annat, använder det nog främst om inställsamma lismare).

Hoppas du blir bättre snart!

Boktokig Eva Boström said...

hahaha... känner igen det där!!!!

Boktokig Eva Boström said...

Läste kommentarerena och när jag såg "som inte" så tänkte jag... det använder ju jag med... men.. "ja' ha som int' tänkt på att he va' nå speciellt"... men nu inser jag ju att det är dialekt... har bara inte tänkt på det förrut

Själv är jag från landskapet Lappland, länet Västerbotten... fast min hemort gränsade till Norbotten.

Boktokig Eva Boström said...

Hoppas förresten att du mår bättre nu!!!

Fia said...

Tack tack, jag mår bättre nu.. =)

Hannas Bokhylla said...

Exakt. Men det kan gå för långt.

Jag kan inte ha minsta lilla klack längre utan att grina av smärta.

Varför då? Jo, jag sparkade in tårna i ett bordsben en gång, kunde knappt stödja på det men haltade runt några veckor till smärtan var över.

Förmodligen en spricka säger folk såhär i efterhand.