Saturday 3 January 2009

Läsåret 2008

Nu har jag bara en sak kvar att göra innan jag nollställer räkneverken på min sidoblogg Fias Readinglist och på min Att-läsa-lista, och denna sak är att sammanfatta Läsåret 2008. Eftersom jag är rätt så ny i gamet så har jag ingen egen statistikindelning utan snor litet hejvilt från andra bokbloggar... here it goes!

Antal lästa böcker: 99
Antal ickeomlästa: 73
Lästa genrer under året:
6 barn/ungdomsböcker, 20 chick lit, 51 fantasyromaner, 11 historiska romaner, 3 klassiker, 2 science fiction, 2 "vanliga" romaner, 1 "äventyrsromaner", 1 socialrealism, 1 deckare, 1 faktabok

Språk: Detta året har jag läst alla utom en på svenska, konstigt nog. Jag brukar föredra engelska om det är originalspråk eftersom jag tycker jag får störst behållning då, men men...

Författarnas hemländer:
52 böcker av amerikansk författare, 17 av engelsk författare, 16 av svensk , 6 av irländsk författare, 4 av australiensk författare, 1 brassilienare, 1 nyazeeländare, 1 skotte och 1 norsk

Böcker av manliga författare: 21
Böcker av kvinnliga författare: 74
Av manlig och kvinnlig författare: 4

10 bästa 2008 (utan inbördes ordning):
Katharine Kerr– Sagan om det magiska landet Deverry (13 delar so far)
Johanne Hildebrandt -Freja
Johanne Hildebrandt - Idun
Johanne Hildebrandt - Saga från Valhall
Marian Keyes- Vattenmelonen
Anita Shreve- Pilotens hustru
Tawni O'dell– Avvägar
Tracy Chevalier– Damen med enhörningen
Nicholas Evans - I vargarns närhet
Karen Joy Fowler - Jane Austen-klubben

Bubblare: Sigrid Undset- Kristin Lavransdotter

De här kan man lika gärna skippa:
Elisabeth Moon– Fåraherdens dotter
Elisabeth Moon –Dubbla lojaliteter
Elisabeth Moon –Trohetseden
Maggie Furey - Aurian
Maggie Furey - Aurians flykt
Maggie Furey - Jordens stav
Maggie Furey - Vindens harpa
Maggie Furey - I fjärran land
Maggie Furey - Eldens svärd
Maggie Furey - Återfödelsens kittel
Maggie Furey - Dhiammara

Sammanfattningsvis kan man säga att jag gillar fantasy och chicklit, främst av kvinnliga författare och de bör helst vara amerikanska, engelskor, irländare, skottar eller australienare. Det var varken nytt eller förvånande. Jag tycker jag har läst ganska mycket, men jämförelsevis med er andra bokbloggare är det ju inte särskilt mycket alls. Men det är inte mängden utan kvalitén som jag är ute efter. Om jag skall sia litet så tror jag att jag kommer läsa minst lika mycket fantasy och historiska romaner, kanske lika mycket chicklit, men jag kommer försöka trycka in mer klassiker.

2008 har varit mitt första officiella läsår med bokblogg. Jag har även hoppat på min första riktiga bokcirkel, jag har varit med i utmaningar och Julklappspåse Large, och nu skall jag vara med i Martinas utmaning klassiska kvinnor. Jag tror detta är början på ett underbart läsår...

No comments: