Thursday 4 September 2008

Kulturfyran

Veckans kulturfyra handlar om religion och mat, underligt nog. Religion och politik är två av de ämnen som man kan säga "diskuteras på egen risk" (ungefär som när jag och min sambo bråkar om vilka stjärnor som är bäst, star trek eller star wars. det är ju uppenbarligen startrek...=) så... med risk för eldade diskussioner:

1. Om gud skulle komma tillbaka idag, hur skulle han se ut då, tror du? Skulle han vara en människa?
Det skulle vara riktigt coolt om gud såg ut som någon av dem som spelat honom i film, typ som Alanis Morrisette som i Dogma, eller Morgan Freeman i Bruce Almighty. Helst som Alanis.

2. Vad betyder religion för dig?
För mig har religion alltid varit någonting fint. Jag är inte supermegareligiös men har vuxit upp med religiösa nära mig (släkt, vänner) och har ett öppet sinne och förståelse för människor som tror på gud. Tycker det är bra att man kan tro på någonting, vad än det är. Dessutom är präster ett otroligt stöd för sörjande, vigselakten är rätt så vacker och jag älskar kyrkor. För att inte tala om kyrkogårdar...

3. Just nu har ju muslimer Ramadan. De äter inte så länge solen är uppe. Har du fastat någon gång?
Nope, never.

4. Mat ja. Vilken är den vackraste maträtten för dig? Ja, vilken både smakar gott, doftar underbart och ser underbart aptitlig ut?
Blomkålssoppa med persilja är en stor favorit just nu så det får bli den. Yum!!

No comments: