Saturday 24 April 2010

Bokbloggsträffen

Oj oj oj, nu är det mycket som hänt! Igår var det bokbloggsträff, och så har jag läst ut Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam, och så har jag inhandlat litet nya böcker och påbörjat den klassiska Grottbjörnens folk! Jo, och så väntar förstås Nene nervöst på sin utgivning... ;)

Bokbloggsträffen gick av stapen igår på Nyhavn i Malmö. Vi var ett gäng på fem personer bestående av mig, Calliope, The Bookpond, Malin the writer och Emily, som inte har någon bokblogg men som älskar böcker.

Vi diskuterade allt från JRR Tolkien till Paul Auster, med en stänk av Haruki Murakami (skall snarast passa på att läsa Kafka på stranden som jag fått i Julklappspåse L-bokbytet!). Vi pratade en hel del om fantasy och chic litt, men även om böcker om socialrealism (mest för att ingen av oss riktigt uppskattar socialrealism...) Det blev litet detourer deckare, främst då till Johan Theorin, som också hamnat på min väntelista efter Calliopes och Bookponds beskrivningen av Nattfåk. Jag är inte mycket för deckare men av beskrivningen så lät det mer som ett drama med deckarinslag... och dessutom övernaturliga inslag, och jag älskar en god spökhistoria! :) Vilket fick mig att undra var man hittar de där riktigt mysiga spökhistorierna? Ni vet de där som man kan läsa för varandra en stormig natt, då det blixtrar ute? Jag skulle gärna ta emot tips på några sådana!

Något annat som var trevligt var ju att jag fann ännu en norrbottning i exil.. ;)

Här näst, snarast, kommer jag recensera Tillsammans är man mindre ensam. Jag kommer även att slå ett slag för den suveräna filmen Ten Inch Hero. Stay tuned!

8 comments:

Amanda said...

Jag gillar inte heller deckare egentligen men Nattfåk var faktiskt riktigt bra! :)

Sv: Haha, antar att du inte gillade New Moon något vidare. Fast nu när jag sett den ett antal ggr så får jag väl hålla med till viss del, den blir inte precis bättre för varje gång jag ser den...

Bokomaten.. said...

Sorry att jag inte kunde vara med... jag föll ihop efter en förfärlig jobbvecka och den här ser än värre ut.:) Ni verkar ju dock haft trevligt så hoppas på fler tillfällen att hänga på.:)

Anonymous said...

Nu är det ett grön påse på väg till dig... /Hemliga Bokvännen

Fia said...

Bokomaten: Man kan ju inte alltid vara på topp, du fick dig nog en välförtjänt vila istället hoppas jag? Du är så välkommen nästa gång!

Nene: Kul å se dig här! Förstår att det börjar bli litet pirr i magen... visst är det idag din bok släpps? =)

Anonym: Jaaaa!!

Bokomaten.. said...

Haha, jag kommer igen nästa gång:) Skönt med en vilande fredag i alla fall. Jag ahr fått mitt bokpaket också, visst är det här kul!?:)

Ina said...

Jag misstänker att du är min hemliga bokvän? Kan det stämma? ;0)

a-lo said...

Oj, du har gjort om bloggen minsann! Fint. Hur går det med Grottbjörnens folk förresten? Lär ju bota Harlequin-suget ett tag iaf kan jag tänka mig ;-)

Fia said...

Hej A-Lo! Jo jag kände för att ändra den litet eftersom den hade vintertema sist, å det känns inte helt aktuellt längre.. :)

Med Grottbjörnens folk går det bra men långsamt, den är ju rätt så tjock. Idag ska jag på utbildning till Göteborg så jag får spendera en hel del timmar på tåg å då ska jag passa på att läsa också.