Sunday 18 April 2010

Besudlad läsning

Det känns som om jag och mina böcker har varit ifrån varandra ett tag, som om de varit ute på en lång resa men äntligen kommit hem. Och under tiden de har varit borta har jag varit otrogen mot dem med bland annat Star Trek Enterprise, Legend of the Seeker, Vampire Diaries, Bones... och en annan sak som jag inte är så stolt över...

OK - phew - här kommer det stora erkännandet!!

Jag har på sistone varit litet beroende av romantik, varför jag har sjunkit till Harlequin-nivå. Visst är detta rätt så pinsamt, men what to do? Jag är en addict, kan inte värja mig mot de förföriska framsidorna i kön på Maxi... Har nu läst en ny Harlequin-historisk-serie som handlar om bröderna McEgan i Irland. Än så länge har jag läst tre böcker om tre olika bröder, verkar som att det kommer en bok i månaden (suck!). Funderar på om jag ska vara så skamlig så jag prenumererar på Harlequin, men samtidigt så vill jag ju inte ha KVAR böckerna sen. Kanske är det någon som har Harlequin-historiska böcker som de har läst och inte heller vill ha kvar, på så sätt kan man ju byta...?


Jag funderar litet på varför jag söker mig till dessa billiga, massproducerade historier. Det enda skäl jag kan hitta är för att de är easy-access-romantik med inslag av medeltid och den keltiska kulturen, vilket jag gillar. Men när jag läst en bok så känner jag mig efteråt litet smutsig, som om jag varit ute i ett slumkvarter och raggat upp en prostituerad. Jag skäms över att jag valt en Harlequin framför mina fina, vackra, propra böcker. Och lovar mig själv att jag aldrig mer ska vara otrogen... men sen så händer det igen. De är så snabblästa, så spännande, ofta idiotiska och saknar all logiskt tänkande, men.. ändå.

Jag skyller på att Charlaine Harris inte producerar True Blood-böcker snabbt nog...

 För er som undrar VAD jag har framför mig i läsväg kan jag bara hänvisa till denna digra lista: http://fiasreadinglist.blogspot.com/2010/01/att-lasa-2010.html

12 comments:

Martina said...

FY! *smäller på fingrarna*

Men du kanske borde läsa Sagan om Isfolket, om du inte redan läst den?

Fia said...

Har redan läst den.. :)

Malin said...

Ja håller fullständigt med dig! Charlaine Harris skriver ALLDELES för långsamt =)

Arina said...

Första steget är att erkänna att man har problem.

Jag kan på sätt och vis förstå dig. Hade jag haft kvar den där lådan med romantik så hade jag kanske rotat lite i den och läst någon favorit från tonåren. (Ja, jag har ett mörkt förflutet som kioskromantikläsare.)

Det är nog framförallt att det är så lättslukat som gör det tilltalande, lite som snabbmat ungefär. Och det lämnar samma äckelkänsla efteråt. "Vad har jag satt i mig egentligen?"

Men så länge det inte är allt du läser så skall du inte oroa dig, tycker jag.

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

Ha ha, ursäkta att jag skrattar men du skriver så roligt. Man får ha sina romantik-perioder, det är inget att skämmas för.

Linn The Pink Viking said...

Det är OK Fia, man får läsa Harlequin. Som du sa, det är easy access och det är mycket sex, dem är intelligensbefriade och man bli ju glad av det. Om det får dig att må bra behöver du inte skämmas för det. Det är bara att erkänna att dem flesta av oss läser Harlequin from time to time. Läs och njut, dina propra böcker kommer alltid finnas där för dig när du behöver dem. Mvh Linn och hennes Harlequinknarkande kusin. :)

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

Hej, idag fick jag böckerna, tack så mycket! Lite kul att det är andra gången jag får dem från dig :p

Fia said...

Haha, ja visst är det!

Helena said...

Jag brukar sjunka ner i Harlequinträsket på sommaren när jag helt enkelt inte orkar annat än suga i mig lite enkel underhållning och romantik. Räddningen är hur som helst nära för om två veckor kommer verkligen nästa Sookie Stackhouse! :)

Anonymous said...

Harlequin äger ju, men lite skämmigt är det ju. :-) Ryktas om att de börjar med paranormal-serie också i slutet av året. Finns en följetong redan uppe, som verkar grym...

http://www.harlequin.se/foljetong/ny.html

De ska enligt www.vampyrbloggen.se ge ut en Charlaine Harris-bok också! Längtar...

ps.Grymm blogg!

Fia said...

Helena: Ja, visst längtar man!
Anonym: Vad intressant! Vem är detta som jag talar med då?? =)

MariaH said...

Charlaine Harris har ju skrivit fler serier... Håller på med den om Aurora Teagarden men törs inte börja på fler seier (plånboken skriker)