Saturday 12 December 2009

Tyst läsning, ordning och disciplin

Då jag håller på å läsa en bokserie så brukar jag oftast inte jag recensera delarna i boken utan enbart hela serien, eftersom jag tycker en serie förtjänar att bli bedömd i sin helhet. Det beror också helt och hållet på om serien går att sammanfatta i en recension, och vad jag har att säga om böckerna. En del serier är bra att dela upp i stycken, andra inte. Shannaras ättlingar-serien av Terry Brooks är av den senare sorten, därför har det varit tyst här. Nu har jag dock ett mellanspel, har påbörjat en ny bok som jag lånat från en bokcirkeldeltagare inför nästa träff: Anders Björkelid - Ondvinter. Recension kommer onsdag eller torsdag, om inte julförberedelserna kommer emellan.

För att inte tråka ut er helt kan jag nämna ett axplock av böcker jag har införskaffat nyligen...

Köpta böcker:
Laurell K Hamilton - The laughing corpse (nr 2 i Anita Blake-serien), Margaret Atwood - Kattöga, Ellen Kushner - Swordpoint (prequel till The Privilegie of the Sword),

Presenter:
Kristina Hultmans Undersökningen (eller When I woke up this morning I felt so gay) har jag fått från ett bokförlag. Vilket minns jag inte...
The Historian av Elisabeth Kostova (ursäkta men vem var det som gav mig denna, jag är litet glömsk..?)

Guernseys litteratur- och potatisskals-pajsällskap av Mary Ann Shaffer är från Martina
Över Näktergalens Golv av Lian Hearn (pocket&prasselpresent)
Dracula av Bram Stoker (pocket&prasselpresent)
En vampyrs bekännelse av Anne Rice (pocket&prasselpresent)

Jag har nu insett att jag har låtit min boksamling växa okontrollerat, nu är det dags att sätta sig ned och gå igenom vad jag äger och vad jag ska läsa...!

No comments: