Tuesday 14 December 2010

SF-bokcirkeln: Blackout av Connie Willis

Tre historiker från år 2060 reser tillbaka i tiden till 1940 för att studera Andra världskrigets effekter på Storbritanniens civilbefolkning; de som bistod med båtar för att forsla hem soldater över den engelska kanalen, de som tog hand om barn som blev evakuerade från London, och de i London under blitzen, som likt Titanics stråkkvartett (som spelade ända tills skeppet sjönk), fortsatte att ha öppet sina butiker, gick på danser, höll uppe andan för dem vars anda behövde hållas uppe.

Efter att historikerna studerat tiden och vardagshjältarna så är det meningen att de skall återvända till sin "drop zone" och bli hämtade tillbaka till sin tid, men under tiden som de är i 1940 så märker de hur allting inte står rätt till. Små detaljer av historien har börjat ändras, och historikerna ställs nu mot det faktum att de kan ha gjort något som har ändrat historiens gång, vilket kan innebära att den framtid de kommer från nu kan ha förändrats drastiskt.

Eller för att använda Connie Willis beskrivning:
"What are Blackout and All Clear* about? They’re about Dunkirk and ration books and D-Day and V-1 rockets, about tube shelters and Bletchley Park and gas masks and stirrup pumps and Christmas pantomimes and cows and crossword puzzles and the deception campaign. And mostly the book’s about all the people who “did their bit” to save the world from Hitler -- Shakespearean actors and ambulance drivers and vicars and landladies and nurses and WRENs and RAF pilots and Winston Churchill and General Patton and Agatha Christie -- heroes all."
 


Blackout är kort och gott en riktig bladvändare med spännande cliffhangers, engagerande karaktärer och realistiska historiebeskrivningar (hon har verkligen gjort sin research på andra världskriget!). Det känns som om man förpassas tillbaka till England under kriget, med gasmasker, bombkällare, bristen på strumpbyxor, de nattliga räderna, de evakuerade barnen. Allting utspelar sig ju sett från civilisternas sida så man får följa de som stannade kvar och tog hand om landet mellan männen var ute "och slog på varandra med klubbor" (för att citera N).
 
Connie Willis beskriver dessa vardagshjältar med ett levande och lätttillgängligt språk, och lyckas även skapa en intressant intrig där man inte riktigt har koll på vem som är en "comtemp" (från 1940) och vem som är en tidsresenär. Efter ett tag tycker jag mig finna ett litet pussel av ledtrådar till viktiga karaktärer och händelser, men det kan lika gärna vara min överaktiva hjärna. Jag vet nämligen inte svaren på alla mina frågor förrän jag läst All Clear. OM mina konspirationsteorier visar sig vara sanna så är storyn lysande, annars vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Ett tips till dem som ska ha bokcirkel är alltså att läsa denna bok, jag lovar att ni kommer ha gott om samtalsämnen för hela kvällen. Betyg på boken? Fem av fem möjliga!

*Connie har förutom Blackout skrivit ett flertal friståendeböcker om Oxfords tidsresande historiker. Blackout har dock en efterföljare som då heter All Clear, och de ska läsas på raken, gärna genom sträckläsning. Ett tips är att ha All Clear hemma när Blackout tar slut, för annars kommer du troligen dö av nyfikenhet när du inte får reda på hur det slutar fort nog. Så bra är den (jo, jag är litet döende av nyfikenhet just nu, men har beställt hem boken!). 
 
Trivia
De som gillar Blackout kanske gillardessa böcker/filmer:
  • Tidsresenärens hustru
  • Back to the future

2 comments:

Bokomaten.. said...

Jag döööööör, vad spännande det låter. men den ser TJOCK ut så det är tur att du säger att det är en bladvändare..

Fia said...

Den är inte så fasligt tjock.. :) Läste ut den på en vecka utan att lägga ned någon större energi på det. Jag kan verkligen rekommendera den, men då måste du skaffa All Clear också, annars blir du bara frustrerad i slutet. Lycklig läsning! ;)