Friday 17 December 2010

Agatha Christie - Klockan K

Jag har nu läst min första Agatha Christie (brought to me by Ett Hem Utan Böcker som försöker vidga mina vyer ;).

Lady Tressilian är en gammal, rik änka som bor vid Gull's Point, i en stor herrgård på en klippa vid havet. Varje september roar hon sig med att bjuda hem sin avlidne makes skyddsling Nevile Strange och hans fru under två veckor för att njuta av det sista av sommaren, men detta år har Nevil Strange skilt sig från sin fru och skaffat en ny fru. Nevile har dock samvetskval för att han har betett sig dåligt mot sin förra fru och bjuder med henne, så i slutändan är det ett brokigt sällskap av personer som dyker upp. Förutom Nevil, hans nuvarande fru Kay och gamla fru Audrey så följer Kays manlige vän Mr Ted Latimer med, samt Audreys barndomsvän Thomas Royce. På plats finns också hushållerskan Mary Aldrin, och i bakgrunden finns den nedbrutne mannen Angus MacWhirter. Intrigerna tätnar, triangeldramat mellan Nevile, Kay och Audrey visar sig inte vara riktigt avslutat, och mitt under deras semestertripp begås ett hemskt mord...
Jag som inte är van deckarformatet har nu läst två stycken på väldigt kort tid, vilket förvånar mig. Denna var rätt så mysig, den är skriven 1944 så den är nog en aning "snällare" än de flesta andra deckare som jag antar innehåller rätt så mycket våld och död. Eller har jag fel? Agatha Christie är definitivt en bra författare och jag förundras över hennes sätt att lägga ut ledtrådar som den uppmärksamme kan plocka upp tidigt (dock inte jag). Hon gör intressanta karaktärer och spännande intriger, det enda jag saknade var en bättre miljöbeskrivning, men det är nog bara jag som vill fortsätta insupa 1940-talet efter Blackouts målande beskrivningar. Den får en rak fyra (vilket är stort eftersom det inte är min genre!)

Trivia:
För dem som är förtrogna med Agatha Christies böcker så återfinns kommissarie Battle, och enligt den engelska wikipedian så är detta den sista boken som han medverkar i. Fann också litet intressant info från den svenska wikipedian:
""Klockan K" utgör även ett avsnitt av TV-serien Miss Marple, med Geraldine McEwan i rollen som Jane Marple. I SVT sändes detta avsnitt den 11 juli 2007. I originalboken förekommer dock miss Marple inte alls - den ende av Christies återkommande figurer som medverkar i boken är överkommisarie Battle (som omnämner Hercule Poirot!).


Filmen "Innocent Lies" från 1995 - visad i svensk TV som "Oskyldiga lögner" - bygger på boken, men man hade ändrat historien på flera punkter och bl.a. lagt till incest; när Christies dotter fick läsa manuset krävde hon att Christies namn togs bort och att titeln och rollkaraktärernas namn ändrades. Det finns även en fransk filmversion från 2007; "L' Heure Zéro"."

2 comments:

a-lo said...

Jag älskar Christies deckare, helst de där Poirot är huvudperson. Fast Klockan K har jag faktiskt inte läst, vilket jag uppenbarligen borde råda bot på.

Så spännande med dagens mått mätt är de kanske inte, även om jag ofta tycker att hon var duktig på att komponera kluriga deckargåtor. Men jag läser dem lika mycket som charmiga (och inte sällan fördomsfulla) tidsdokument. Det var mycket som var annorlunda på 30- och 40-talet.

Fia said...

Jo, det behöver ju inte heller vara ständig spänning i mysterier utan får gärna vara så här, litet gulligt, charmigt och värdefullt som tidsdokument.. :) Du kan låna min kopia om du känner för det.