Wednesday 10 March 2010

Serier jag följer

(En ickebokrelaterad grej i en bokblogg?  *gasp* Är det tillåtet!? Eftersom det här är min blogg så tillåter jag mig själv böja på reglerna litet. )

Jag fick idag frågan om vad jag ser på för tv-serier, och det slog mig att jag ser en hel del serier. Och många av dem serier kommer från böcker eller är relaterade till sci-fi och fantasy, som även är bokgenrér jag älskar. So, here it goes...

Fias serier utan inbördes ordning:

Heroes är en klar favorit, även om jag precis som alla andra tycker att den fjärde säsongen varit rätt så tråkig. Jag hoppas dock på en femte säsong, Tim Kring behöver en chans att ställa saker till rätta. Lyckas han inte göra det i den femte säsongen kan vi alla förklara honom okapabel och sörja seriens slut, men ge honom åtminstone den chansen.. Det är min åsikt.

NCIS är en serie jag följer för humorn och spänningen mellan Tony och Ziva, samt för den underbara Abbys skull. Skulle spänningen försvinna mellan Tony och Ziva är det dock stor sannolikhet att mitt intresse mattas ut.

Bones gillar jag. Angel är ju trots allt med... ;)

Torchwood är en av mina andra favoriter. Har i inte sett säsong tre (miniserieaktig säsong i fem episoder som kallas Children of the Earth) så har ni missat nått! Captain Jack är min blivande make! Dr Who (remaken) har jag sett en dryg säsong av, har ännu inte fastnat men vill dock försöka se mer.

True Blood är en annan favorit, no explanation necessary. Eller jo, Eric Northman/Alexander Skarsgård!

How I met your mother är en mysig ny variant av Friends, dvs en konstellation vänner som dejtar varandra/bor ihop, har konstiga lekar för sig... De är de vänner jag önskar att jag hade. Sen så är ju Willow med, all the more reason... Ett underbart avsnitt: Slapsgiving.

The Big Bang Theory - Sheldon Cooper is KING.

Legend of the Seeker - fantasy i stil med Xena the warrior princess, fast litet bättre. Inte en av mina favoriter, men ändock ok. Det är ju fantasy!

Vampire Diaries är en blandning mellan O.C./Smallville/Twilight men den har börjat växa på mig och den har potential att skapa en intressant intrig mellan de två vampyrbröderna Stefan och Damon. Mina pengar satsas på Damon!

Being Human är en annan vampyrserie (ok, den handlar om en vampyr, en varulv och ett spöke men ändå). Det övernaturliga fängslar mig...

Sen så brukar jag se My Boys på trean på söndagmornar, en trevlig serie om en tjej som är "en av grabbarna" i Chicago.

Detta är alltså serier som jag följer slaviskt, men utöver det så har jag även påbörjat att se SG1, men jag har tagit en tillfällig paus till intresset och tiden återkommer. Jag har tidigare sett allting av Joss Whedon, förutom den senaste säsongen av Dollhouse. Om Sheldon Cooper is king så är Joss Whedon gud, och man skall icke hava andra gudar vid sidan av honom. Sådeså. Buffy forever, long live Angel, River Tam FTW osv! You know it.

Nu ska jag se på NCIS!

10 comments:

snowflake said...

Klart du kan skriva om tv i en bokblogg! Här är en som tycker att det är mycket intressant. :-)

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

How I met your mother och Big Bang Theory - I love!!!

Anonymous said...

Mycket bra smak när det gäller tv-serier måste jag säga! Vi är fler som älskar tv-serier lika mycket som böcker (och som dessutom tycker att Joss Whedon är ett geni). :)

Jag håller med om Children of Earth/Torchwood sässong 3. så SJUKT bra och spännande! Var tvungen att sträcktitta hela serien på tre dagar...

Har du kollat någonting på Battlestar Galactica? annars kan det klart rekommenderas!

Fia said...

Snowflake: Vad bra! Succén är fastställd... då kanske jag vågar smyga in litet filmsynpunkter någon gång med ;)

Miss e: Yes!!

Bokstavlarna: Så trevligt att träffa ett annan Joss Whedon-fan! Och kul att du gillar Torchwood med! :) Jag har inte sett Battlestar Galactica men det ligger på min Att göra-lista. Väntar på att jag får plats att sluka ett par avsnitt åt gången, kanske över påsklovet.

Calliope said...

Jag tror att du skulle gilla Supernatural! Allehanda monster & två kul killar som jagar dem :)
Ska tillägga dock att serien tar sig ordentligt först när man kommer en bit in på säsong två. Ettan är lite sådär-seg.

Fia said...

Calliope, jag har första säsongen hemma men vågar inte se den för att första avsnittet får mig att hoppa till... kan hända att jag är för feg för denna serie?

Fantasyflickan said...

Klart du ska skriva om tv! Och jag håller med om att Joss Whedon är gud! Har snart slitit ut mina Firefly dvd:er och Buffy går också varm i spelaren. Nästa projekt blir Dollhouse, men jag får nog vänta lite tills den gått ner i pris ;-).

Bokomaten.. said...

Kom på att jag visst sett Torchwood, men fastnade aldrig. Remaken på Dr Who däremot... You´re in for a treat.:-) och Dollhouse måste du kolla in.

Boktokig Eva Boström said...

och jag ser knappt någon serie just nu... förra året följde jag hur många serier som helst! Bland annat NCIS!

Captain Fluffles said...

Jag håller med Bokomaten, du har verkligen något att se framemot i 'nya' Doctor Who! Säsong ett (med Christopher Ecclestone) är kanske inte lika bra som de senare säsongerna med David Tennant, med det är definitvt ett måste! Särskilt eftersom du även gillar Torchwood (du får se Cpt Jacks 'ursprung' i Doctor Who). :)