Saturday 12 September 2009

Böcker som väcker känslor

Eftersom jag inte läst så mycket böcker på sistone måste jag ju underhålla mina läsare med något annat... Här kommer Lilla O:s enkät!

Berätta om en bok som;

1. fick dig att skratta.
Eftersom jag har extremt dålig humor så skrattar jag åt det mesta, desto simplare humor desto bättre. I Alan Campbells Scar Night skrattade jag åt Dill och hans bekymmer, dels med sin klumpighet och dels med sniglar...

2. fick dig att gråta.
Jag har lätt för att bli rörd men brukar för det mesta inte gråta av en bok (däremot Extreme Home makeover). Jag blev dock väldigt rörd när jag läste The Graveyard book av Neil Gaiman.

3. gjorde dig riktigt arg.
En sorts kärlek av Ray Kluun gjorde även mig förbannad på Sten. Billigt trick, kan tyckas så här i efterhand. Därefter har det varit böcker som gjort mig irriterad, men inte arg.

4. fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades.
Harry Potter-böckerna, självklart. Jag menar, vem har inte blivit förtjust i den mysiga engelska miljön med kullerstensgator och gränder, borgar och gamla dammiga bibliotek. En annan bok som fick mig att vilja besöka ett ställe var Diana Gabaldons Främlingen, som utspelar sig i Skottland, som jag besökte i somras..

5. handlar om en historisk tid som du tycker om.
Jag gillar många olika historiska tider. Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross utspelar sig på 800-talet, under den mörkaste medeltiden då den kristendomen började slå sig fram som den enda sanna läran. Det var intressant läsning! Eftersom jag även gillar den georgianska eran, (Storbritannien under George III styre 1760-1820) gillar jag förstås Jane Austens verk (eller är det tvärt om för att jag gillar Austen som jag gillar geogianska eran?), men jag älskar också böcker som utspelar sig under den senare viktorianska eran. Här finns ju även grogrunden för fina Steampunk-historier.. ;)

6. du ångrar att du läste ut.
Peter Watts Blindsight - så oengagerad har jag sällan varit. Elizabeth Moons Sagan om Paksenarrion var rätt så trist den med...

7. finns i dina tankar trots att det var längesedan du läste den.
Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger, Sagan om Belgarion av David Eddings, Fördjupade studier i Katastroffysik av Marisha Pessl,

8. har väntat i bokhyllan riktigt länge.
Sofies Värld av Jostein Gaarner. Har haft den för evigt, känns det som...

9. du inte förstår att så många tycker om.
Problemet här är att jag förstår för det mesta varför folk tycker som de tycker, även om jag inte håller med dem...

10. du tycker att alla ska läsa.
Katharine Kerr - Sagan om det magiska landet Deverry, Neil Gaiman - The Graveyard book

2 comments:

Moa said...

Åh, Extreme Home Makeover är ju en direktlänk till tårkanalerna varje gång! Hemlösa människor med cancer, ett ben och tolv barn... Man kapitulerar ;-)
Bra svar på enkäten, ska nog göra den jag med...!

Fia said...

Då ska jag hålla koll efter dina svar!:)