Tuesday 6 May 2014

Tematisdag: När blir det otäckt?

Den långa frågan lyder: När blir det otäckt? (Finns det böcker som skrämmer dig, och i sådana fall varför? Dras du till sådana böcker eller undviker du dem?)

Det finns många saker som skrämmer mig. Smärta och vanställande av kroppar skrämmer mig otroligt mycket. Tortyr är bland det mest jobbiga. Tycker inte om när människor lider. Om jag minns rätt så var det en hel del tortyr i The Blade Itself av Joe Abercrombie och det tyckte jag var fruktansvärt obehagligt. Splatter är en big no no. Vågar inte läsa ut Jenny Milewskis Skallpelldansen till min stora besvikelse. Jenny did good. Jag är feg.
Däremot så tycker jag om när det blir lite så där suggestivt otäckt som i At The Mountain of Madness eller i Helena Dahlgrens Kallelsen. Åtminstone upp till en gräns, sen blir jag livrädd och vågar inte läsa mer.

Det hela handlar om hotet är övernaturligt eller mänskligt tror jag. När det hamnar för nära verkligheten tycker jag det bara blir obehagligt. Fast onda andar kan vara jäkligt skrämmande med. Speciellt onda andar i vatten. Det kom en punkt då jag fick nog av filmer som handlade om lik i vattendrag som dränker sina mördare. Efter det så vågade jag inte bada på år pga att jag var livrädd för lik i vatten som ville dränka mig. 

Rädsla är inte rationell, okej? :D

Nästa veckas tematisdag handlar om: Om jag var med i en fantasyroman. 

Kulturloggen har skrivit om veckans tema här. Skuggornas bibliotek har också skrivit om det här.




1 comment:

Marie, Skuggornas bibliotek said...

Och här är mitt bidrag:

http://skuggornasbibliotek.blogspot.se/2014/05/otacka-bocker.html