Tuesday 27 May 2014

Tematisdag: Katter!



Har faktiskt bara läst om en katt, och inte vilken katt som helst utan Bibliotekskatten Dewey, som en fanatisk kvinna i USA (här kan vi verkligen tala crazy cat lady) praktiskt taget kanoniserade i boken med samma namn. (Till skillnad från mig som aldrig skulle få för mig att prata om mina katter. Inte här, absolut inte i comic strip-form.)

Skämt åsido så är det något vackert med att posera med en katt och en bok. Stilfullt. Och stilla. Som här. Eller så kan man posera enbart med en katt. T ex så det ser ut som man har ett skägg, den s.k. catbeard-posen. Eller lägga upp söta kattvideor. Eller länka till youtube-videor.

Jag skulle dock tro att det finns en hel del katter i litteraturen, är det inte Doris Lessing som är så förtjust i katter så hon har med en i varje bok? Och har inte Ernest Hemingway något med katter att göra?

Läste någonstans om Samuel Johnsons katt Hodge  men kan i all förfäran inte hitta igen artikeln. Den var urgullig, det handlade om mannen som skapade det engelska lexikonet på 1700-talet, och hans kärlek till sin katt (vilket var väldigt ovanligt för den tiden). Sånt kan man inte läsa nog mycket om! Om någon vet vilken artikel jag syftar på får ni gärna hojta till!

Äsch, detta inlägg blev inte alls så där informativt som jag hoppats. Så vi hoppar snabbt vidare till kärnpunkten. Vad är en bokbloggare utan en katt eller två? Eller tre? ;)

Mina små kissar heter Sota och Aska, två kullsystrar som följt med mig till Skåne ända från Pello utanför Övertårneå. De blir 10 år den 23 augusti i år, då ska vi fira stort!

Låt mig presentera de små liven...

Möt Sota. Här var hon några månader och väldigt busig.
Sota, eller Töta Tota, som jag får för mig att kalla henne, är brunsvartrandig och till temperamentet otroligt snäll och gosig. Hon är inte rädd för människor utan springer snabbt fram och hälsa, dunkar gärna huvudet i folk tills de börjar klappa henne. Hon är inte så mycket för att ligga i famnen utan tycker om att kunna komma och gå lite som hon vill, även om hon gärna ligger tätt bredvid mig vart än jag sitter. Hon är en vanlig bondkatt av den mindre modellen.
Sota läser Se och Hör.
Sota har en tendens att putta ut allt som står på nattduksbordet, vilket har blivit så vanligt att jag inte längre har ett nattduksbord utan har alla grejer i lådor i skrivbordet. Jag har fått lära mig att "kattsäkra" lägenheten, ett begrepp som jag gärna lär ut till nya kattägare. Till skillnad från sin syster Aska så är Sota inte så smart, har försökt lära henne tricks som "sitt", "ligg", "spela död" men det enda hon lärt sig är "puss". Det säger det mesta om henne, tror jag :)



Aska är hennes något större, något mer försiktigare syster.

Med sin något gråare, kortare och tätare päls så ser hon nästan ut som en russian blue, med tendens till brittiskt korthår. Hon är väldigt mammig. När gäster kommer så är hon lite blyg i början, men kommer fram sen och kan då gärna lägga sig i famnen och kramas. Helst om hon får ligga på en varm skön filt.

Hon gillar att iaktta mig och har på sistone även börjat prata med mig. Hon är även glupsk som få, och man får passa sig noga för att inte pålägget ska försvinna från mackan på morgonen. Något som utmärker henne är att hon är smart. Hon knäckte dörrkoden då vi bodde i Luleå och började öppna toalettdörren då jag satt på toa. Har utmanat henne och lärt henne kommandon som "död", "tass", "high five".


Det var lite om denna bokbloggarens katter :) Hur är era katter?

Önskar mina katter vore mer som denna här:


Och så avslutar vi med ett trumsolo.



Puss och godnatt!

Fler Gifs kan komma! 

Andra som bloggat på denna veckans tema är: 

Nästa tematisdag handlar om: Något jag ångrar. 
Hmmmm....



6 comments:

Marcusbiblioteket said...

Wohoo!!! Caturday på en tisdag!!

Elina said...

Är det du själv som ligger bakom initiativet med tematisdag? (: Jag har missat detta totalt...

Fia said...

Elina: Japp det är jag! Du är välkommen att haka på nästa tema! Posta gärna ditt inlägg här sen så jag hittar det :)

Fia said...

Elina: Japp det är jag! Du är välkommen att haka på nästa tema! Posta gärna ditt inlägg här sen så jag hittar det :)

Fia said...

Marcus: Jaaaaaaaaa så härligt va? :)

Jimmy said...

Great reading yyour post