Saturday 2 November 2013

Landet runt-bloggathon stannar i Älvsbyn



Så var det då dags för Landet Runt-bloggathon att stanna i Älvsbyn, the home of the Feeejay. Älvsbyn är ett litet samhälle beläget i Norrbotten. Själva centralorten är belägen i en dal omgärdad av berg, med Piteälven som rinner rakt igenom den. När man kommer lite längre ut i naturen har vi vackra Storforsen, Hundberget och miljoner andra platser värda att upptäcka runt om i kommunen. Mitt hemort är som hämtat ur en sagobok och ändå så har platsen (as far as I know) inte använts för en enda bok eller novell. Däremot så har Älvsbyns vackra natur har gjort bygden väldigt populär för filminspelningar. "Vi hade i alla fall tur med vädret", "Jägarna", "Hotet", "Grabben i graven brevid", tv-serien "Höök", "Bröderna Karlsson", "Någon annantans i Sverige", "Isdraken", "En enkel till Antibes", "A Christmoose Story", "I lodjurets timma" och "Hypnotisören" har alla filmats där.

Något att vara stolt över.

Storforsen (en del av den)!

Vyn från Hundberget!


Mitt smultronställe är ute på klippa på Hundberget, med vy över hela centralorten. Klippan är inte alls svår att nå, man kan knata upp för berget på en kvart och får då front row seat till hela byn. Det finns grillplats tillgänglig om man vill trä en bit falukorv på en pinne och grilla (så gör vi norrlänningar). Jag har spenderat många somrar på klippan medan jag läste, tjuvrökte (sorry mamma) och skrev kärleksdikter till en och annan pojk. 



Älvsbyn har också en kyrkstad (en hop gamla, små timmerstugor bredvid Älvsby kyrka). Detta är en kulturmiljö av riksintresse och stugorna ska därför bevaras i den stil de är uppförda i. Min egen mor äger en sån här kyrkstuga, med gamla tapeter, en öppen spis och träplankor på golvet. Det är som att kliva in i en svunnen tid. (För er som kommer från södra Sverige så är kanske kyrkstugor ett okänt fenomen, men förr i tiden då man bodde långt ut på landet så tog det lång tid att ta sig till kyrkan, så då köpte folk stugor som de övernattade i för att kunna delta på söndagsmässan.)


Vad gäller litterära anknytningar till Älvsbyn så är detta som sagt något som saknas. Jag kan ärligt säga att jag inte känner till en enda Älvsbyförfattare. Jag tror inte det finns! Älvsbyn har en bokhandel, men den är sorgligt skral på aktuella och populära titlar och används mest för skolungdomar som beställer kurslitteratur. Jag skulle tro att bokhandeln långsamt är på väg att dö bokhandelsdöden i och med att internetbokhandlarna har blivit allt mer populära. Men jag tror att man skulle kunna göra någonting bättre än det som finns idag. Vad sägs om bokhandelscafé? Poesiuppläsningar? Författarkvällar? Jag har också många gånger tänkt tanken att någon borde skriva om Älvsbyn. Några bokidéer som jag har (off the top of my head):

  • Älvsbyn som Sveriges svar på Stars Hollow (Gilmore Girls). Det finns gott om inspiration, vi har ett litet samhälle med de typiska "udda" karaktärerna, vi har den där gemytliga småstadskänslan där alla känner alla, gamla familjefejder, konstiga festivaler, you name it.
  • Vildmarksäventyr! Vi har guider som erbjuder ridturer ut i vildmarken, tänk så mycket spännande historier man skulle kunna skriva om dessa turer. Ett gäng som går vilse, lägg till lite spänningsmoment typ en björn, älgjakt, eller oväder, och så har du en bra början till en bok!
  • Efter katastrofen-historier! Mikael Niemi har redan skrivit "Fallvatten" om ett Norrbotten som dränks i en tsunami, men vad skulle hända med Norrbotten efter zombieapokalypsen? Säkerligen så skulle Älvsbyborna hinna reagera i god tid och bunkra upp med mat och vapen innan zombierna kommer till deras dörr, kanske är det norra Norrland som blir den sista mänskliga utposten i Sverige?
  • Varulvsromance. Perfekt miljö. Nuff said.

Oj vad jag blev sugen på att skriva en bok nu... Kanske måste resa hem och ta ett friår för att knåpa ihop en roman, vad tror ni? :)


Detta inlägg är en del i Bokbloggarnas Landet runt-bloggathon, de som deltar är:
Bokform, Litteraturkvalster & Småtankar, Projekt 33, Kim M. Kimselius, Fiktiviteter, Nobelprisprojektet, Lottens bokblogg, enligt O, cissigrip.blogg.se, Annas bokhylla, Lexie läser, Feelgoodbibliotekarien, Boktimmen, Bokdetektiven, Breakfast Book Club, Den läsande kaninen, Västmanländskans bokblogg, Bokbabbel, Endast Eböcker, Kulturloggen

20 comments:

Metta Karlsson said...

^h så fint, du har helt rätt det borde skrivar mer i den här miljön! Tack för ditt inlägg :)

Fia said...

Tack du, det var ju din idé från början som inspirerade! =)

Maud/En bok om dagen said...

Jag röstar på Älvsbyn som Stars Hollow. Har du en Luke i bakfickan?

Helena (Fiktiviteter) said...

Bästa smultronstället! Du borde absolut skriva en bok, oerhört märkligt att ingen redan förstått att göra det!

Josefin said...

Du får bli den första Älvsbyförfattaren! Fler möjliga idéer är deckare med Storforsen som mordvapen, folkhögskolan tas över av en sekt, idrottsklubben köps upp av ryska maffian... Tror stenhårt på att det är rätta miljön!


Kim M Kimselius said...

Åh, så fint du bor! Blev väldigt sugen på att komma dit på research och skriva om trakten! Kan förstå att många filmer har blivit inspelade där!
Ser fram emot din bok, vilken idé väljer du? ;-)
Kram kim

Fia said...

En bok om dagen: Jag röstar nog också på Älvsbyn som Stars Hollow! Har ingen Luke, men får kanske skapa mig en egen? ;)
Helena, visst är det!
Josefin, så himla bra idéer! Jag är inte så mycket för deckare men du kanske vill skriva dem?
Kim, tack! Jag är född och uppvuxen där men bor i Malmö nu, föräldrarna är kvar där dock! Skulle välja Gilmore Girls-temat! :)

Anonymous said...

Oj så fint det är där! Jag skriver upp som semestermål under 2014 och jag ser fram emot romanen!

enligt O said...

Underbart inlägg!

Bokdetektiven said...

Jag har faktiskt varit i Älvsbyn!!! Jag är alltså väldigt stolt över detta, eftersom jag bor i och kommer från Lund i Skåne - och som mitt bloggathoninlägg naturligtvis handlar om. Det var väldigt vackert så långt norrut. Och I lodjurets timma har jag tänkt se, verkar vara i min smak med, om jag förstått det rätt, kombo av spänning och psykologi/psykiatri :) /Kriss

Anonymous said...

Åh jag vill läsa om zombieapokalypsen. Skriv! ;)

Vilka fantastiska bilder!

Ann-Sofie L said...

"Älvsbyn som Sveriges svar på Stars Hollow (Gilmore Girls)" Åh, det bästa jag hört på länge! Ska packa min väska.

Lotten said...

Jamen, det var ju strålande idéer. Stars Hollow har en speciell plats i mitt hjärta så jag röstar på det alternativet. Förvånande att denna vackra ort inte har skrivits om än. Tack för ditt inlägg.

Fia said...

Tack alla ni, kul att ni gillat! Kriss, vad förde dig till Älvsbyn? *nyfiken*

Lisa said...

Vatten, utsikt och snö - Vilken idyll! I'm in love :)

Lisa said...

Det är förresten skamligt att jag inte varit längre norrut än Gävle (när jag var typ 12 år på familjesemester).. Ja, förutom ett par korta skidsemestrar i Sälen då. Det verkar vara så himla vacker!

Västmanländskan said...

Absolut älskar GG, så jag röstar absolut på Älvsbyn som nu Stars Hollow. Gör't!

Fia said...

Lisa, ja det är skamligt! Om du åker upp dit så har du iaf ett resmål inbokat nu, eller hur? ;)

Fia said...

Västmanländskan, GG-temat är onekligen frestande! Om jag bara kunde skriva! ;)

Peter Lundberg said...

Jag vet inte om någon skönlitterär bok från Älvsbyn, men däremot en historiebok på 600 sidor som är skriven utifrån ett perspektiv med Älvsbyn som centrum.

Den heter "En svensk historia från periferin - med Pite älvdal, Älvsbyns kommun och byn Manjärv i centrum".

http://goo.gl/JIiRz4
(låna boken på Malmö stadsbibliotek)

http://www.adlibris.com/se/bok/en-svensk-historia-fran-periferin-9789173312394
(köpa boken på Adlibris)

Jag gissar att det finns en hel del intressanta berättelser i historieboken som man kan spinna vidare på.

Däremot görs musik och musikvideos i Älvsbyn med väldigt vackra vyer på/från Hundberget (vyerna börjar 1,15 minuter in i låten)
http://youtu.be/Ij_Jp3nRVok

En vacker bild på kyrkbyn i Älvsbyn har https://www.facebook.com/alvsbyn som omslagsbild. :-)