Wednesday 24 July 2013

Hunger Games

Innan Fia själv läste Hunger Games-trilogin tryckte hon så gott som böckerna i händerna på mig och sade  uppfordrande "läs!". Då jag inte hade någon fantastisk bok igång för tillfället så valde jag att falla för hennes påtryckningar.

Eftersom jag sett filmen och inte håller någon vidare tilltro till haussade ungdomsserier (*host* Twilight *host*) så var jag ganska skeptisk till dem. Tji fick jag! Jag har inte läst tre böcker så fort på länge. De är spännande och välskrivna, bygger upp stämningen och till skillnad från i filmen så skapar man faktiskt en relation till karaktärerna. Bilden av livet i de olika sektorerna är också så mycket mer uppbyggd och gripande. Man hejar på, håller andan (min motsvarighet i lässammanhang till en kudde över ansiktet när det blir spännande i filmer) och fäller till och med några tårar.

De två första böckerna (Hunger Games och Catching Fire) gillar jag skarpt. Det är fart och fläkt och många känslor som bubblar upp, ibland i konflikt med varandra. Spänningsmomenten är väl uppbyggda, historien trovärdig och karaktärerna levande framför mina ögon. Världens som målas upp är galen och snedvriden men känns läskigt nog inte som en total omöjlighet (lite samma känsla som filmen "Idiocracy" frammanade).

Trean (Mockingjay) blev jag inte lika förtjust i. Den tappar lite i tempo och även om jag till fullo förstår varför berättelsen måste fortsättas och avslutas som den gör så var det den boken jag gillade minst.

Allt som allt så tyckte jag mycket om serien och skulle definitivt rekommendera den. Se bara till att inte ha för mycket andra viktiga saker att göra när du börjar för de kommer att försummas.

No comments: