Wednesday 22 October 2008

Böcker A-Ö

Malins utmaning är tillbaka, och denna gång är det den 12:e bokstaven, G, som vi skall dela med oss av. Piece of Cake, säger jag, och rabblar upp den mest självklare, världens underbaraste fantasy/sci-fi författare... *trumvirvel*

Författare på G: Neil Gaiman vinner - alla andra försvinner. Gaiman är en av mina absoluuuta favoriter, inte bara för att han skrivit en av mina favoritböcker (se nedan) utan för att han har ett jordnära sätt och för hans sätt att skriva om sitt liv på sin sida (se länken vid sidan). Han öppnar dörren och välkomnar in en till historien om hans liv som världskänd författare, som om man vore en vän. Han bjuder på sig själv och verkar vara helt prestigelös. En helt vanlig kille med ovanligt god författarförmåga.

Någon som inte uppfattade att han är en av mina absoluuuta favoriter? ;)

Bok på G: Good omens, skriven av Neil och Terry Pratchett. A Match Made In Heaven! Jag älskar de olika karaktärerna, Crowley som blockerar ut Londons telefonnät under lunchtid (eevil), Hellhunden som inser att det är kul att leka med bollar, de fyra apokalyptens ryttare... och de fyra andra... =) aaah, suck, vad jag måste låna och läsa om den snart....

Litterär karaktär på G: Finns så många namn som poppar upp. Garion från sagan om Belgarion, Gilbert från Anne på Grönkulla, Gerrant från sagan om det magiska landet Deverry...
Om jag hade läst Sagan om ringen kanske jag hade kunnat säga Gandalf, eller varför inte Gollum? =) Fast just nu tror jag att den högsta vinsten går till Garfield, för att han är en sjuhelsikes lat katt som gillar lasagne.

No comments: