Showing posts with label the walking dead. Show all posts
Showing posts with label the walking dead. Show all posts

Tuesday, 1 April 2014

Tematisdag: Zombier

Zombier har aldrig riktigt varit min cup of tea. Inte förrän jag började läsa The Walking Dead. Nu måste jag bara köpa fler nummer! Och eventuellt se serien, om jag kan få någon att hålla mig i handen medans.

En zombiebok som jag läst är dock Boneshaker som först och främst är awesome steampunk/alternativhistoria. Kommer ärligt talat knappt ihåg några zombies i boken. Cherie Priest har skrivit en fortsättning (Dreadnought) och böckerna kallas Clockwork Century.



Nu vet ni det. :)

Andra som är med i tematisdag:
Kulturloggen
Skuggornas bibliotek
En och annan bok
Västmanländskans bokblogg

Nästa tisdag är temat: Skolan.

Friday, 7 March 2014

The Walking Dead som graphic novel a.k.a. Hur jag kom runt min zombiefobi

Jag ska erkänna något för dig, min kära läsare. Något som får stanna mellan dig och mig. Lovar du att inte föra det vidare? Ok, bra!

*viskar* Jag vågar inte se skräck.

Yes, I am not shitting you. Jag är livrädd. Speciellt för zombies.

Detta innebär att jag nästan inte vågar se zombie-filmer. De dreglande, blodiga, ruttna liken, de döda ögonen, blodlusten. Speciellt när de liksom "hoppar fram" i en scen, sånt kan få mig att hoppa högt i tv-soffan så jag skrämmer katterna och välter ut teet över mig.

Det tog ett långt tag innan jag såg komedin "Zombieland", och "Warm Bodies" har jag ännu inte tagit mig mod till att börja se. Ja, jag vet, den är inte skrämmande. Men ändå.

Denna fobi är riktigt besvärlig då man hela tiden får höra "Fia, nu måste du se The Walking Dead, den är jättebra!" och jag försöker desperat förklara att jag faktiskt inte vågar, varpå alla ba: "Du får skärpa dig, den är inte alls så jätteblodig." Kollade faktiskt på första avsnittet för att någon lyckades lura mig att det inte var skrämmande. Jo, tjena. Första 10 minuterna, en zombieflicka, ett par hoppa-till-scener, sen stängde jag av.

Men nu har jag upptäckt ett sätt för mig att kunna ta del av "The Walking Dead"! Den finns som graphic novel! Jag köpte den på svenska för ett tag sen då Apart förlag hade sin releasefest på SF-bokhandeln. Och den är riktigt, riktigt bra. Jag älskar den postapokalyptiska känslan. Människorna finns kvar, världen finns kvar, men det finns inte längre ett fungerande samhälle med sjukvård, utbildning, polisväsende, etc. Maten är på väg att ta slut, vilket tvingar människor att ge sig ut i otrygga miljöer för att leta mat och hjälp. Jag älskar att människan ställs inför sin egen dödlighet och tvingas leva dag för dag, osäker på framtiden.

Har läst tre volymer och längtar efter att få läsa vidare!