Saturday 8 December 2012

And now for something completely different... Heinlein!


Fick låna Heinleins "Dubbelstjärna" (1956) av en vän häromveckan, slukade den vid en sittning och störtgillade. Den handlar om Lorenzo Smythe, en känd skådespelare som får sitt livs roll. Visst kan boken på vissa ställen vara rätt så daterad och en aning sexistisk, men det är inte så konstigt med tanke på att den publicerades för 56 år sedan. Detta till trots är den så välskriven att den håller gott och väl än idag. Knepet tror jag är sympatiska karaktärer och en jordnära attityd - rymdäventyret till trots.
 
Heinlein är känd som en av de tre stora sf-författarna tillsammans med Isaac Asimov och Arthur C Clarke. Heinlein skrev "Starship troopers" som sedan blev film (även om jag förstått att boken är mycket bättre...)
 
Heinlein skrev i början ungdomsböcker och var övertygad om att människor underskattade ungdomars förstånd, så hans ungdomsböcker hade en mycket vuxnare ton än vanliga ungdomsböcker och kan med fördel läsas och njutas av såväl ungdomar som vuxna. 
 
Jag gillar Heinlein starkt, mest kanske för hans ungdomsroman "Have space suit - will travel" där vi får läsa om ungdomarna Kip och Peewee. Peewee är en mycket cool, smart ung flicka som - trots att hon skapades för över 50 år sedan - uppskattades enorm av min sf-bokcirkel då det begav sig. Det, precis som "Dubbelstjärna" är en bok som man kan återvända till gång på gång, som en gammal mysig vän. Läs Heinlein!  

 

2 comments:

Anonymous said...

"Sympatiska karaktärer och jordnära attityd" är en viktig beståndsdel i allt Heinlein skrivit.

Starship troopers är en bra bok, även om det är en väldigt politisk bok och jag inte helt håller med om delar av budskapet ...

Andra riktigt bra Heinleinböcker är "The Rolling Stones" / "Space Family Stone" / "Rymdvandrarna" (titlar från us, uk & se) och "The moon is a harsh mistress". Många noveleller är klart läsvärda också, så skaffa en samling av dem! :-)

Fia said...

Rasmus, jag har ju skrivit upp dem på min julklappslista i inlägget nedan. Hoppas tomten ger mig dem i år! ;)