Monday 27 September 2010

Bokmässan

I helgen har jag vandrat i ett hav av författare, journalister, tv-profiler, bokbloggare, bokentusiaster, afrika-entusiaster, nördar och andra. Jag har skådat ljuset i SF-bokhandelns monter (och även Peter F Hamilton som var jättesnäll och signerade en av sina böcker åt mig). Jag har köpt, men har fått desto mer. Jag har vandrat tills fötterna har gett upp och axlarna har pajat av ryggsäckens tyngd, sen har jag vandrat litet till. Jag har suttit i hotellbar och druckit (how very James Bond-ich).

Jag har träffat en massa bokbloggare (Lyran, Marias bokliv, Enligt O, Bokmania, Bokbiten, Vildvittra, En full bokhylla, en bokcirkel för alla, Dantes bibliotek, Bokhora, etc etc. Sett Landet Annien domdera på podiet ;) Sett  Nene och Karins kick ass-seminarie. Har skålat en heel del. Har kommit på lustiga tankar och ännu mer lustiga idéer. Jag har kramat Karl den 9:e. Har grämt mig ute på puben över att där inte fanns några författare, och personen jag grämde mig för berättade då att han ÄR en författare.

Har sett Trollkarlens Lärling på bio. Ätit hotellfrukost å badat badkar. Fått en muffins av okänd snäll mamma på tåget. (Den var god). Har utfört sporterna "Följa Simon" och "Kändisspotting" (har en lång lista på kändisar som jag sett).

Och sist men inte minst... Helgens skörd:

Från vänster och högst upp:
Animéfilmen "The Girl who leapt through time".
Noel Barber - Tanamera
Fredrik Lindström - Jag är en sån som bara vill ligga med dej
Monica Ali - Alentejo blue
John McCabe - Snakeskin
Peter F Hamilton - The dreaming void
Johan Hakelius - Döda vita män
Justin Cronin - The Passage
Marion Zimmer Bradley - Albions skogar

En salig blandning med andra ord... :)

10 comments:

Arina said...

Det hade varit kul att träffa dig. Nåja, det blir väl ett annat år.

Bokomaten.. said...

Vilken kul mässa du verkar ha haft! Vi får ses i söder snart istället!

Martina said...

The Passage? Så Fia ska läsa skräck? =)

Fia said...

Martina: Fia ska läsa BRA bok! Åtminstone så var det så du sa, right? ;)

Arina: Det hade faktiskt varit riktigt trevligt, men det kommer säkerligen fler tillfällen!

Bokomaten: Japp, den sjunde kanske rent av? ;)

snowflake said...

Blir nyfiken på vem den där författaren var...? men det kanske du inte vill säga.

Marias bokliv said...

Vilken bra skörd det där ser ut att vara. The passage väntar jag på från mitt bibliotek...

Fia said...

Snowflake: Martin Månsson (alternativt Måns Martinsson). Han var en krigshistorier som var bundis med Lars Gyllenhaal. :)

Maria: Jag är faktiskt rätt så stolt över min lilla samling. :)

Maria said...

Åh, The Passage. Borde köpt den jag också så att jag skulle slippa släpa på den gigantiska inbundna från biblioteket. ;)

Anonymous said...

faaarligt med bokmässa! förutom tre tunga kokböcker kom jag hem med Solja Krapu - Mogen för skrubben, Mark Levengoods nya och Åsa Ericsdotters "Svårläst". det är något visst med att köpa böckerna på mässan. de känns liksom lite mer magiska då :o).

Martina said...

BRA bok, javisst. Fast ändå skräck. ;) Eller mest postapokalyps, förstås.